facebooktwittermail

Arla Foods byter logga

Arla byter logotyp igen, från rött till grönt. Bytet är en process som i år får kosta 25 miljoner kronor. Förra gången kostade bytet totalt 120 miljoner kronor.

Arla har upptäckt att konsumenterna tänker helt fel när de ser den röda Arlasymbolen. De förknippar den med tandkräm och ketchup i stället för mjölk. Från den 1 november ska den röda logotypen bytas ut mot en grön. Den kommer kunden att förknippa med något naturligt och färskt, enligt Arlas konsumentundersökningar.

År 2000, när Arla och MD Foods fusionerade, bytte företaget logotype senast. Man bytte utseende på produkter, flaggor, arbetskläder och lastbilar samtidigt till en total kostnad av 120 miljoner kronor.

Då blev det ett grönt företagsmärke och ett rött produktmärke, vilket visat sig vara ett felgrepp. Enligt koncernmarkandsdirektör Anne With Damgaard vet inte konsumenterna vilket av dem som representerar företaget. Nu ska två bli ett. Företaget väljer en moderniserad version av det gröna företagsmärket.

- Vi får inte utbyte av allt vi investerar i två märken. När det bara finns en logotyp kan vi lägga mer kraft och pengar på den, säger Anne With Damgaard.

Hon vill inte berätta hur mycket hela satsningen beräknas kosta.
- Nej, för det här är långt ifrån bara ett logoskifte. Arla ska koncentrera sig på ett "brand" som ska göra Arla till det mest naturliga mejeriföretaget. Förhoppningsvis ska det få konsumenterna att betala mer för de värden vi skapar, säger hon.
Anna Rosenberg