Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Arbetsliv 13 januari 2017

    Sverige nobbar jättemässa – igen

    Berlin.

    När den stora internationella mat- och livsmedelsmässan Grüne Woche i Berlin slår upp sina dörrar om ett par veckor har Sverige ingen egen monter. Inte heller kommer landsbygdsminister Sven-Erik Bucht att besöka mässan.

    FOTO: Ralf Günther

    – Grüne Woche är en konsumentmässa och riktar sig inte till distributörer och importörer. Det är förklaringen till att det inte finns någon svensk samlingsmonter på mässan, säger Maria Varnauskas, projektledare på Business Sweden.

    Grüne Woche räknas som en av världens ledande mässor för mat och lantbruksprodukter med drygt 1 500 utställare och 380 000 besökare.

    ”Synliggöra svensk mat”

    Men Sverige har inte haft en samlingsmonter sedan 2011. Inför årets upplaga, som inleds den 20 januari, gav dock regeringen i uppdrag åt Business Sweden och Visit Sweden att utforma ett svenskt deltagande.

    – Vi måste synliggöra svensk mat betydligt bättre internationellt, sade landsbygdsminister Sven-Erik Bucht i början av september och aviserade att han troligen själv skulle vara på plats i Berlin.

    Något som ATL rapporterade om då.

     Dåvarande jordbruksminister Eskil Erlandsson inviger Sveriges monter på Grüne Woche 2009.
    Dåvarande jordbruksminister Eskil Erlandsson inviger Sveriges monter på Grüne Woche 2009. FOTO: Sara Johansson

    Svalt intresse

    Enligt mässans sajt finns ett par svenska utställare anmälda: Pralinhuset visar sin choklad och en tysk importör erbjuder produkter som älgsalami och älgsnaps.

    Men intresset bland svenska företag och regioner har varit svalt, berättar Maria Varnauskas på Business Sweden.

    – Visst är Grüne Woche en mötesplats. Men det är en tio dagar lång konsumentmässa som inte är inriktad på fackfolk. Och företagen gör analysen att de inte träffar de importörer och distributörer de skulle vilja, säger Maria Varnauskas.

    Ingen svensk monter

    Därför blir det ingen svensk monter i år heller.

    Det blir heller inget besök av landsbygdsministern. ”Som minister hinner man inte med alla åtaganden man skulle vilja”, skriver Buchts pressekreterare i ett mejl.

    I stället reser statssekreterare Elisabeth Backteman till Berlin, både för att besöka mässan och för att delta i den internationella konferensen GFFA som i år har temat jordbruk och vatten.

    Positiv syn på Tyskland

    Regeringen har dock kvar ambitionen att Sverige – och svenska företag och regioner – ska delta på Grüne Woche, om inte i år så i alla fall nästa år.

    – Det handlar om exportmöjligheter. Men det finns också en stor potential att, med hjälp av maten, främja Sverige som resmål. Synen på Sverige är allmänt positiv i Tyskland, vårt jordbruk är hållbart och vår mat anses säker och god, säger Elin Barr, departementssekreterare på näringsdepartementet.

     Sverige kommer inte att ha någon egen monter när den stora internationella mat- och livsmedelsmässan Grüne Woche i Berlin slår upp sina dörrar om ett par veckor.
    Sverige kommer inte att ha någon egen monter när den stora internationella mat- och livsmedelsmässan Grüne Woche i Berlin slår upp sina dörrar om ett par veckor. FOTO: Mostphotos

    Årlig mat- och livsmedelsmässa

    Grüne Woche är en årlig internationell mat- och livsmedelsmässa i Berlin. Årets upplaga pågår mellan den 20 och 29 januari.

    Räknas som en av världens ledande mässor inom sitt område. Grüne Woche har en historia som går tillbaka till 1920-talet.

    Förra året hade mässan 1 550 utställare och 380 000 besökare. De flesta utställare är tyska, men förra året var över 500 från andra länder. I år är Ungern temaland.

    Relaterade artiklar

    Till toppen