Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Arbetsliv 14 april 2017

    Så ska HK Scan återta Sverige

    Den svenska marknaden i princip halverades förra året. HK Scans nya vd Jari Latvanen berättar i lång intervju med ATL om hur han ska få fart på den svenska marknaden igen – och avslöjar vilka nya tjänster för dikoproducenter och ungdjursuppfödare de tänker erbjuda under våren.

     Nya vdn på HK Scan, Jari Latvanen, har en plan för hur han ska få fart på den svenska marknaden igen.
    Nya vdn på HK Scan, Jari Latvanen, har en plan för hur han ska få fart på den svenska marknaden igen. FOTO: JOEL FORSMAN

    När Jari Latvanen tillträdde vd-posten på HK Scan i november förra året hade slaktkoncernen just varnat för försämrat resultat för den viktiga svenska marknaden.

    I januari 2017 kom ytterligare en till vinstvarning, och när bokslutet släpptes hade rörelseresultatet för Sverige sjunkit från 21,1 miljoner euro 2015 till 12 miljoner euro 2016.

    – Den svenska marknaden är tuff. Andelen av butikernas egna varumärken är större i Sverige och inköpspriserna för nötkött mycket höga. Vi har också tappat marknadsandelar, konstaterar Jari Latvanen.

    Marknaden finns där

    Men det skulle inte behöva vara så, menar han. Marknaden finns där. Det svenska köttet är efterfrågat och köttkonsumtionen sjunker inte. Tvärtom ökade den några procent enligt Jordbruksverket. Det är HK Scan som måste bli vassare.

    – Vi är bäst i världen på kött, men är handeln och konsumenterna medvetna om det, frågar han sig och fortsätter: varför köper man då importerat brasilianskt när vi ser den ena skandalen efter den andra?

    ”Måste reagera snabbare”

    – Vi på HK Scan måste reagera snabbare. Det tog oss till exempel två år att ta fram våra ”pulled pork”-produkter och då var trenden i princip över, fortsätter han.

    En av de första åtgärderna var att ta initiativ till en stor omorganisation på tjänstemannanivå. Cirka 150 personer måste lämna företaget, varav ungefär 50 från Sverige.

    – Vi har haft för många hierarkiska nivåer inom framför allt ledningen. Jag tror vi räknade dem till åtta stycken på några ställen. Det fungerar inte i ett företag för snabbrörliga konsumentprodukter.

    ”Jag ser inte riktigt den skillnaden”

    Ett nytt grepp för att bli snabbare är också att helt förändra produktutvecklingsprocessen.

    – Vi ska skapa ett nytt kulinariskt centrum och våra kockar ska driva på matlagningen på ett helt annat sätt. Vi ska inte vänta på marknaden utan försöka vara med och skapa den på ett annat sätt.

    – Sen ska innovationsarbetet bedrivas över landsgränserna. Man har alltid sagt att det är så stor skillnad mellan Sverige och Finland. Jag ser inte riktigt den skillnaden.

    Nya tjänster

    För att få bättre tillgång till nötkött kommer HK Scan under våren också att introducera ett antal tjänster som de redan idag erbjuder leverantörer i Finland.

    – De riktar sig först och främst till diko-producenter och ungdjursuppfödare. Syftet är att öka produktionen av köttrasdjur eftersom mjölkraskalvarna blir färre när mjölkproduktionen har det tungt. Det handlar rent konkret, till exempel, om olika produktionsrapporter som gör att leverantörer kan följa upp och jämföra sina resultat.

    Svenska Lantmännen blev nyligen en av HK Scans största ägare när man köpte en röststark post om 10 procent i företaget av Sveriges Djurbönder. Hur ser du på det?

    – För Lantmännen är det naturligtvis viktigt att det finns en avsättning för fodret, men jag tror att vi tillsammans med Lantmännen kan stärka den svenska animalieproduktionen. Det finns ju ett gemensamt intresse.

    Hk Scan måste också bli bättre på att kommunicera det svenska köttets mervärde.

    – Vi måste ta en tydligare plats i debatten och bli bättre på att lyfta fram mervärden. Framför allt det låga antibiotikaanvändandet, och det ska synas tydligt på de produkter vi erbjuder. Det kan vara bra för konsumenterna att veta att tillgången på högkvalitativt kött inte är given.

    Hur ska ni konkret ta debatten kring detta?

    – Det kan vi göra genom att till exempel delta på politikerveckan i Almedalen på Gotland, men också i media på olika sätt, konstaterar Jari Latvanen.

    Fakta:

    HK Scan marknadsområde Sverige

    Omsättning

    2016: 804 miljoner euro

    2015: 841 miljoner euro

    Rörelseresultat

    2016: 12, 9 miljoner euro

    2015: 21,1 miljoner euro

    HK Scan koncernen

    Omsättning

    2016: 1 872 miljoner euro

    2015: 1 917 miljoner euro

    Rörelseresultat

    2016: 9,7 miljoner euro

    2015: 9,6 miljoner euro

    Fakta:

    Jari Latvanen är 53 år.

    Han är vd på HK Scan sedan november 2016. Tidigare har han arbetat i ledningen på företag som bl.a. Findus Nordic och Nestlé.

    Bor i: Helsingfors och under helgerna på landet i Pertunmaa (ca. 2 timmar från Helsingfors)

    Familj: Hustru Silja och tre vuxna barn som för tillfället studerar utomlands

    Fritidsintressen: Utomhusaktiviteter såsom ridning, skidåkning o. jakt

    Favoritmat: Allätare som gillar att grilla. Äter gärna en god köttbit, HKScans korvar eller fisk med mycket grönsaker och en god sallad.

    Relaterade artiklar

    Till toppen