Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Arbetsliv 1 februari 2016

    Oro bland markägare kring snabbtåg

    Höghastighetståg ska ta resenärer från Stockholm till Göteborg på 2 timmar. Men nu väcks frågor kring hur tågen kommer att påverka landsbygden. - Det är klart att det finns en oro bland våra medlemmar, säger Marianne Andersson, ordförande för LRF Skåne.

    Under måndagen presenterades det första förslaget i den så kallade Sverigeförhandlingen angående de höghastighetsbanor som ska byggas i södra Sverige.

    Tanken är att binda samman Stockholm – Göteborg – Malmö med tåg som ska sänka restiden avsevärt. Stockholm-Göteborg ska klaras av på två timmar medan Stockholm-Malmö ska ta två timmar och 30 minuter.

    Tanken är att tågen byggs på nya banor och därmed inte påverkas av dagens långsammare fordon. Men då krävs också stora ingrepp i naturen med stor påverkan för olika markägare och lantbrukare.

    Skåne är en av regionerna som påverkas mest med föreslagna stopp i Hässleholm, Lund och Malmö och ordförande i LRF Skåne, Marianne Andersson, betonar vikten av delaktighet för sina medlemmar.

    – Vår syn inom LRF Skåne är att höghastighetstågen är en naturlig del i utvecklingen men att det inte får hindra våra medlemmars mark- och skogsanvändning.

    Tre stopp i Skåne

    Stationsorterna som finns med i den första presentationen är Stockholm, Vagnhärad, Skavsta, Nyköping, Norrköping, Linköping, Tranås och Jönköping.

    I Jönköping delar sig banan i två spår där den västra stannar i Borås, Landvetter, Mölnlycke och Göteborg medan den södra gör stopp i Värnamo, Hässleholm, Lund och Malmö.

    Vad säger era medlemmar om banan?

    – Diskussionen har varit uppe sen planerna presenterades och det är klart att det finns en oro bland medlemmarna. Hur blir jag påverkad, kommer det att gå på min mark? Det är frågor som uppkommer oavsett vad det gäller för nya planer, menar Andersson som ser samarbete över regionerna som en bra väg för att göra sin röst hörd.

    – Vi har redan haft börjat diskussionen hur vi ska samarbeta med andra regioner som påverkas av den nya banan. Och det är viktigt att vi får vara med under planeringen och att vi agerar när beslut slutligen ska tas.

    Stark kritik har framförts från sydöstra delen av södra Sverige som helt blir utan stopp.

    – Det här framstår som ett projekt som bara handlar om att knyta samman Stockholm, Göteborg och Malmö. Hela sydöstra Sverige lämnas fullständigt utanför. Av det skälet tror jag inte att det här blir hållbart, säger Bo Frank (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö, till TT.

    "Ett jättestort intrång"

    Enligt HG Wessberg, en av personerna bakom rapporten, föreslår förhandlarna att orter som Helsingborg, Kristianstad, Växjö och Kalmar ska kompenseras genom att man satsar på att rusta de ordinarie banorna som då kan ansluta resenärer till höghastighetssystemet.

    – Vi kommer och har redan pratat med regeringen och kommer att peka ut ett antal anslutande banor som vi anser måste prioriteras, säger Wessberg till TT.

    Lars-Ove Johansson är regionordförande i LRF Sydost som, åtminstone i det första förslaget, lämnas utanför den nya höghastighetsbanan.

    – Det som är positivt är att det kan bli en förbättring på järnvägskapacitet för våra produkter, men för markägarna kommer det att bli ett jättestort intrång.

    Enligt Trafikverket kommer järnvägen att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor och banan ska vara helt klar 2035.

    Relaterade artiklar

    Till toppen