Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Arbetsliv 7 maj 2017

    Business Sweden fråntas ansvar för Grüne Woche

    Efter inställd medverkan och en saftig räkning vill regeringen att någon annan arrangerar ett eventuellt svenskt deltagande i jättemässan.

     2009, inför det svenska ordförandeskapet i EU, satsade Sverige på en monter på Grüne Woche. Även då var det svårt att hitta företag som ville ställa ut. Här invigs montern av dåvarande jordbruksminister Eskil Erlandsson (C), dåvarande ambassadör för Sverige i Tyskland Ruth Jacoby och kockarna Ulrika och Carina Brydling.
    2009, inför det svenska ordförandeskapet i EU, satsade Sverige på en monter på Grüne Woche. Även då var det svårt att hitta företag som ville ställa ut. Här invigs montern av dåvarande jordbruksminister Eskil Erlandsson (C), dåvarande ambassadör för Sverige i Tyskland Ruth Jacoby och kockarna Ulrika och Carina Brydling. FOTO: Sara Johansson

    I september förra året slog landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) på stora trumman för att Sverige åter skulle börja ha en officiell närvaro på mässan Grüne Woche i Berlin. Ett fyraårigt uppdrag gavs till Business Sweden, med nypremiär för en svensk monter i januari 2017. Men den halvt statligt, halvt näringslivsägda organisationen lyckades inte hitta tillräckligt många intresserade företag, och i december gav man upp om deltagande 2017. Då var det för sent att få tillbaka pengarna för det bokade monterutrymmet, och Sverige fick betala 237 000 kronor för att lysa med sin frånvaro.

    Lågt intresse

    Nu har regeringen beslutat att dra tillbaka Business Swedens Grüne Woche-uppdrag.

    – Det vi har varit i kontakt med på Business Sweden har inte riktigt trott på det. När de fick uppdraget gjorde de det, men vid senare återkoppling gjorde de inte det, förklarar Tomas Dahlman, departementsråd på Näringsdepartementet, beslutet.

    När deltagandet 2017 ställdes in förklarade Business Sweden det dåliga intresset från företag med att Berlinmässan är en konsumentmässa. Det borde inte ha kommit som en överraskning, det har Grüne Woche, som lockar runt 380 000 besökare varje år, alltid varit.

    – Det var förvånande att det var så svårt att hitta intresserade som Business Sweden gav uttryck för. Det kan ju bero på vilka kanaler man har vänt sig till. Vi får ju också signaler på att det finns ett stort intresse, inte minst ute i regionerna, säger Tomas Dahlman.

    Ny ansvarig

    Att Business Swedens uppdrag dragits tillbaka betyder inte att Sverige inte kommer att delta vid framtida Grüne Woche. Det har regeringen ännu inte tagit ställning till. Men ska Sverige vara med 2018 måste någon annan få uppdraget relativt snart enligt Tomas Dahlman.

    – Det måste egentligen vara klart innan sommaren.

    Grüne Woche

    Mat- och jordbruksmässan hålls under tio dagar i januari i Berlin varje år. Den lockar runt 1600 utställare och 380 000 besökare, de flesta nyfiken allmänhet. Men det finns även mer branschinriktade evenemang under mässan, och runt en fjärdedel av besökarna är där som företagare.

    Relaterade artiklar

    Till toppen