Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Arbetsliv 19 september 2016

    Albin Gunnarsons film till Coop har sett av tiotusentals

    En av alla de som reagerat starkt på Coops reklamfilm om minskad köttkonsumtion är lantbrukaren och agronomen Albin Gunnarson i Fornåsa.

    FOTO: Tove Nilsson

    Som ett direkt svar på kooperativa förbundets kampanj spelade Albin Gunnarson in en egen film hemma på släktgården och publicerade klippet på sin privata facebooksida.

    – Jag tycker att Coop blandar äpplen och päron i filmen, man varvade bilder från Sverige och utomlands som inte hörde ihop. Jag kan förstå argumentet om att äta mindre kött, men istället tycker jag att man ska marknadsföra det svenska köttet, säger Albin Gunnarson till ATL.

    Växer granskog

    Filmen, som tillägnas Coops styrelseordförande Anders Sundström och alla hans medarbetare, visar ett vattenhål dit korna kom och drack vatten fram till sent 1960-tal. I dag växer det granskog istället för gräs på platsen.

    ”En större del av Sverige kommer att se ut så här om vi inte dricker svensk mjölk och äter svenskt kött”, skriver Albin Gunnarson i facebook-inlägget.

    Själv är han överväldigad av gensvaret. Vid 16-tiden på måndagseftermiddagen hade filmen visats över 98 000 gånger och delats av 1 560 personer.

    – Jag trodde väl att någon skulle dela inlägget och att det skulle hitta fram till Coop, men det här hade jag aldrig kunnat tro.

    LÄS MER: Coop: ”Ett totalt missförstånd”LÄS MER: Gröna Gårdar: ”Den stora okunskapen stör mig mest”LÄS MER: Starka reaktioner på Coops kampanj

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen