Svevia samt Statens väg- och transportforskningsinstitut med flera kommer att utreda snöröjningens framtid. Pensionsavgångar och kontrakt som inte utformats tillräckligt attraktivt för entreprenörer gör att kompetensbristen kan bli ett stort problem för vinterväghållarna i framtiden, skriver Maskinentreprenören.
Snöröjningens lönsamhet ska utredas
Lönsamheten inom snöröjning ska undersökas efter att förarna blir allt äldre och kontrakten blir mindre förmånliga.
De snöfattiga vintrarna har också gjort det mindre lönsamt att ta snöröjningsuppdrag.
Uppkopplade fordon
Statliga Svevia vill minska kostnaderna för röjningen genom att digitalisera den mer. Mätpunkter ska kunna förutsäga bättre när det börjar bli halt på vägbanan vilket kan minska utgifterna med miljontals kronor.
– Ökad tillgänglighet av data från vägsensorer, uppkopplade fordon och maskiner skapar förutsättningar för högkvalitativa väglagsprognoser och optimering av insatser, vilket kan effektivisera framtidens vägunderhåll avsevärt. Samtidigt minskar den skadliga miljöpåverkan genom minskade transporter och minskad mängd saltanvändning, säger Andreas Bäckström, projektledare på Svevia, till tidningen.
Utredningen ska vara klar till sommaren.
LÄS OCKSÅ: Han röjer vägarna fria från snö
LÄS OCKSÅ: Dags för vårbruk? Inte på alla håll i landet!
LÄS OCKSÅ: Sveriges snöskottare under press
LÄS OCKSÅ: Klimatexperten om snösmockan