facebooktwittermail

"Omöjligt att använda"

Både operatörer och regering slår sig för bröstet när det gäller den mobila bredbandstäckningen i Sverige. Men deras täckningskartor visar inte hela sanningen.

Bo Bergman bor i Addeboda utanför Norrtälje, intill E18 och bara knappt fem mil fågelvägen från Sergels torg. Men något fungerande bredband har han inte, trots närheten till storstaden och trots att operatörernas täckningskartor visar maximal täckning.

- Det är segt att bara titta på Blocket. Man kan ju sätta på kaffet under tiden en sida laddar. Det är värdelöst, säger han.

Många ute samtidigt


Problemet är inte att radiovågorna har svårt att nå fram till Bo Bergmans hus utan att det är många användare som ska ut samtidigt.

Under vissa tider på dygnet fungerar det som utlovat, medan det andra tider inte är lönt att pröva.

- När barnen kommer från skolan är det ju omöjligt att använda.

Varje basstation för mobilt bredband har en begränsad kapacitet. Hur stor den är beror på hur mycket operatören satsat just där.

Måste pröva alla


Han har hittills testat mobilt bredband från Tre, men efterlyser ett sätt att i förväg kunna ta reda på vilken operatör som har bäst kapacitet på platsen. Något som inte finns i dag.
- Nej. Han får pröva alla, säger Erik Hörnfeldt, informatör på Tre.

Skiljer det mycket mellan operatörerna?


- Ja, absolut.
- Men du kan hitta ställen där vem som helst (av operatörerna) är bäst.

Bo Bergman har varit inne på att testa andra, men drar sig lite för arbetet. För sedan kanske det ändå visar sig att Tre är bäst på platsen och då måste han återigen öppna abonnemang där.
- Om jag nu ska pröva de andra så blir det ju väldigt bökigt. Man skulle ha någon som kom hem till en och kollade vilken operatör som är bäst och så tar man den.

Kan inte se detaljerna


Hos Post- och telestyrelsen (PTS), som håller koll på bredbandsutvecklingen, kan man se hur täckningen för mobilt bredband ser ut, men man har ingen möjlighet att övervaka kapaciteten i detalj. Man ser bara genomsnittshastigheter.

Där är man medveten om att hastigheten kan variera mycket under ett dygn, men kan inte göra något åt det.
- Så fungerar mobilt bredband. Det som kan göras är att operatören sätter upp ytterligare basstationer eller på annat sätt ökar kapaciteten, säger Oscar Holmström, marknadsanalytiker på PTS.

Ändra marknadsföring


Det man försöker göra är att få bredbandsoperatörerna att ändra sin marknadsföring. I stället för att bara tala om vilken maxhastighet man kan få ska man även berätta vilken minimihastighet man garanterar.

- Men de känner ju till variationerna och vågar inte garantera minimihastigheter.

I reklam för fast bredband förekommer det ganska ofta och nu har man även sett det hos en mobil operatör.
- Det är fortfarande ett undantag, men det är på gång i alla fall, säger Oscar Holmström. Hans Dahlgren