Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 7 July

    Svenska delar i den Nordiska Traktorn

    Fronten utformades av en bildesigner på Volvo i Göteborg och hytten tillverkades i Hallsberg. Det skulle bli svenska delar i den nya traktorserien. Volvo BM var aktiva på traktormarknaden ett tag till och bidrog med personal.

     Den nya nordiska traktorserien utvecklades i samarbete mellan Volvo BM och Valmet.
    Den nya nordiska traktorserien utvecklades i samarbete mellan Volvo BM och Valmet.

    Ett ramavtal om samarbete mellan Volvo BM och Valmet hade tecknats under hösten 1979. Konkurrenterna passade på att driva med samarbetet och skrev i sin reklam att de hade traktorer som var klara medan Volvo BM och Valmet täljde fram nya modeller i trä. Några nya traktorer var inte att vänta förrän under 1982.

    Svensk traktortillverkning var på väg att försvinna och intresset för vad som skulle komma istället var stort. Lantmannens reporter åkte på inbjudan av den då statliga koncernen Valmet till Finland för att få klarhet i saken. Året var 1981 och det var bara ett år kvar tills en nyutvecklad traktor skulle rulla av Finlandsbåten.

    Planen var att programmet skulle innehålla traktorer mellan 50-150 hk och att det skulle finnas både två- och fyrhjulsdrivna modeller. Motorerna i de mindre modellerna skulle komma från Valmet i tre- och fyrcylindriga versioner. I de större modellerna skulle motorerna komma från Volvo BM. Vissa versioner med turbo. Att man inte ville bygga chassit på ett traditionellt sätt gavs det besked om och traktorerna skulle passa för jobb både i skogen och i marken. Därför designade man för en smal hytt, extra stor frigångshöjd och att traktorn skulle vara robust.

     Det var viktigt att kunderna upplevde att den nya traktorn hade rötterna i den nordiska myllan. Valmets tidigare traktorer var inte särskilt kända.
    Det var viktigt att kunderna upplevde att den nya traktorn hade rötterna i den nordiska myllan. Valmets tidigare traktorer var inte särskilt kända.

    Volvo stod för designen

    Men trots ett omfattande arbete av konstruktörerna så är det traktorns design som kunderna får kontakt med och den stod Volvo för. Våren 1979 åkte personal från Volvo BM ned till Volvo i Göteborg. I packningen låg det ritningar och krav på funktionalitet. Form och funktion skulle kombineras så att produkten blev attraktiv. Efter att ha fått se några djärva idéer med blanka navkapslar och kjolar som på en sportbil kunde man glädja sig åt linjer på traktorn som var inspirerade av bilmodellen Volvo 760. Det var chefsdesignern Jan Wilsgaard som tog fram de idéskisser man tyckte passade för en traktor.

     Volvo BM Valmet 905 med 105 hk kunde ha fått en svensktillverkad motor från Volvo men man valde istället en motor från Valmet.
    Volvo BM Valmet 905 med 105 hk kunde ha fått en svensktillverkad motor från Volvo men man valde istället en motor från Valmet.

    Scantrac

    I december 1979 startades det gemensamma bolaget Scantrac. Bolaget skulle stå för produktutveckling och marknadsföring av den nya produkten. Det var viktigt att tidigare kunder till Volvo BM skulle få en positiv upplevelse. Under hösten 1980 var man klara med förhandlingarna om komponentsamarbete. Från Volvo BM hade Scantrac tagit över 15 tekniker som skulle jobba med utvecklingen av de komponenter som Volvo BM skulle tillverka. Formellt köpte även Scantrac färdiga traktorer från Volvo BM som de sålde vidare till återförsäljare.

     De största modellerna i 05-serien blev klara till marknaden 1985. Man fick utveckla en gammal Volvo BM produkt och valde sedan att samarbeta med MF i slutet av 1980-talet.
    De största modellerna i 05-serien blev klara till marknaden 1985. Man fick utveckla en gammal Volvo BM produkt och valde sedan att samarbeta med MF i slutet av 1980-talet.

    Satsningen på det nya traktorprojektet kostade Valmet omkring en miljard svenska kronor omräknat i dagens penningvärde. Själva utvecklingen stod för en tredjedel. Resten var marknadsföring och kostnader för att göra i ordning produktionen. Målsättningen var att man i mitten av 1980-talet skulle tillverka 8 000 traktorer per år. Tidigare hade man tillverkat mellan 3 000 och 4000 traktorer. Ökningen skulle klaras med bland annat komponenter från Volvo BM. Hytter, transmissioner och sexcylindriga motorer skulle komma från Sverige och värdemässigt stå för 30 procent eller mer för de större modellerna.

    Den största modellen i den nya traktorserien blev 905 med 105 hk som kom 1984. Till den valde man Valmets sexcylindriga motor. Planen från början var att använda en motor från Volvo. Däremot fanns Volvos motorer i 2005 och 2105 som tillverkades 1985-1987. Efter att Volvo tappat intresset för traktorer gick Valmet istället vidare med Massey-Ferguson för ett samarbete om de större modellerna.

     På Elmia 1980 hade man bara en skylt att visa. Några nya traktorer kunde man inte lova förrän 1982. Konkurrenterna njöt av situationen.
    På Elmia 1980 hade man bara en skylt att visa. Några nya traktorer kunde man inte lova förrän 1982. Konkurrenterna njöt av situationen.

    VALMET 1981

    Valmet Oy var en helstatlig finsk koncern 1981. Moderbolaget var indelat i sex grupper: träförädlingsmaskiner, fartyg, instrumentutrustning, traktorer, transportutrustning för industrin och försvarsmateriel. Det fanns även hel- eller delägda företag i Finland och utomlands. Som exempel tillverkades Saab-bilar i ett hälftenägt företag. I Brasilien tillverkades 14 000 traktorer per år och i Tanzania var en traktorfabrik under uppbyggnad. Antal anställda i moderbolaget var 13 000 under 1981. Den siffran var på väg ned som följd av ett saneringsprogram.

    Källa: Lantmannen, nr 20/1981

    Till toppen