Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 8 juli

    Stort intresse för självplockande balvagn

    Västervik

    Kanadensiska Group Anderson kan mycket väl vara på väg att revolutionerna balinsamlingen med sin nya skapelse RBM2000 PRO. Men håller vagnen vad den lovar? ATL var med när återförsäljaren testkörde det första exemplaret i Sverige.

    – Vi har haft väldigt mycket förfrågningar på den här vagnen. Men vi har sagt nej till alla innan vi har provkört den, säger Magnus Svensson, på Skandinavisk Maskin med säte utanför Västervik innan vi hoppar upp i traktorn.

    Bakom oss drar vi det första svenska ekipaget av balsamlarvagnen RBM2000 PRO som är utrustad med en mekanisk arm som plockar upp balarna automatiskt i farten. Under de senaste veckorna har Magnus Svensson hårdtestat vagnen för att ta reda på alla svagheter inför Sverigelanseringen.

     Att lasta 14 balar tar mellan sex och åtta minuter, men förare med mer vagnvana kan säkert korta uppsamlingstiderna ytterligare, tror Magnus Svensson.
    Att lasta 14 balar tar mellan sex och åtta minuter, men förare med mer vagnvana kan säkert korta uppsamlingstiderna ytterligare, tror Magnus Svensson.

    Lastar på åtta minuter

    Inför produktsläppet har det varit viktigt för Magnus Svensson att ekipaget ska behandla balarna bättre än en traktor med vanlig balklämma, och här har ekipaget levt upp till förväntningarna. Under drift behöver föraren bara styra ekipaget mot balarna, och sen sköter vagnen allt själv genom en fjäderbelastad sensor på grepparmen som startar lastningsprocessen.

    – Det tar mellan 6-8 minuter att lasta 14 balar. Maxfarten är 2,5 kilometer i fångstögonblocket, och kör man för fort så varnar datorn, och kör du för sakta så fångar den inte balen ordentligt. Så man ska ha en lagom hastighet in i balen för att få en bra och smidig lastning, säger Magnus Svensson.

     Även avlastningen är sinnrikt konstruerad. Den sker genom att föraren tippar flaket och kör framåt i en angiven hastighet.
    Även avlastningen är sinnrikt konstruerad. Den sker genom att föraren tippar flaket och kör framåt i en angiven hastighet.

    Växlingen mellan stående och liggande balar sköts enkelt via en pekskärm, som dessvärre inte är ISO-bus kompatibel. Det innebär att man får förlita sig på Andersons egen skärmlösning. Men Magnus Svensson tror att det kommer att komma en integrerad ISO-bus lösning i framtiden.

    Hur ser ekonomin ut för den här vagnen?

    – Det beror lite på hur du värderar din tid, men jag ser detta som en väldigt intressant lösning för maskinstationer. Man kommer kunna pressa och koppla på vagnen för att sen även erbjuda hemtransport. Många gånger när man plockar balar krävs det två maskiner och två förare – en som kör traktorn och en som kör lastmaskinen. Det slipper man här, säger Magnus Svensson.

     Med balsamlarvagnen följer fördelar som minskad risk för körskador eftersom all trafik sker i samma riktning som balpressen. Dessutom behöver man ingen traktor med frontlastare, säger Magnus Svensson.
    Med balsamlarvagnen följer fördelar som minskad risk för körskador eftersom all trafik sker i samma riktning som balpressen. Dessutom behöver man ingen traktor med frontlastare, säger Magnus Svensson.

    Men färre maskiner och färre körtimmar på fältet minskar också risken för körskador. Den stora nackdelen är inköpspriset som ligger något högre än nypriset på andra balsläp. I det här fallet bidrar dessutom den svenska kronkursen till att vagnen blev något dyrare än planerat. Riktpriset lär hamna någonstans runt 550 000 kronor.

     Lastarmen innebär att man får fler smörjpunkter. Hur det årliga servicebehovet ser ut är inte känt men räkna med att det blir något högre över tid än med en traditionell vagn.
    Lastarmen innebär att man får fler smörjpunkter. Hur det årliga servicebehovet ser ut är inte känt men räkna med att det blir något högre över tid än med en traditionell vagn.

    Tar 20 balar

    Kapacitetsmässigt har balvagnen möjlighet att lasta 20 balar i taget. Men många lär välja att lasta 14 balar för att underlätta staplingen hemma på gården.

    – Nackdelen är att om man tar 20 balar så får man lägga ner dem liggande, medan det är lättare att stapla upp dem om de är stående. Så enda anledningen att köra 20 balar tror jag är om man har långa transportsträckor, säger Magnus Svensson.

     En nackdel för den som eftersträvar flexibilitet är att rullbädden gör den svår att använda vagnen för andra typer av transporter.
    En nackdel för den som eftersträvar flexibilitet är att rullbädden gör den svår att använda vagnen för andra typer av transporter. FOTO: Fredrik Stork

    För att underlätta avlastningen har flaket en sinnrik tippfunktion som inte skadar balarna. Under färd placeras balarna på en rullbädd, och för att hanteringen ska bli så skonsam som möjligt knappar man in vilken baldimension som ska plockas upp. På så sätt blir kranarmens tryck alltid detsamma.

    – Jag tror att det kommer revolutionera balhanteringen i landet. Tidigare har vi ägnat oss åt gröna balar och produkter som plastar in balarna i korvar. Vi tror vi kommer nå en bredare kundgrupp med den här vagnen, säger Magnus Svensson.

    Fakta: RBM2000 PRO

    Bredd: 2,55 m

    Längd: 11,77 m

    Höjd: 3,73 m

    Vikt: 6577 kg

    Lastkapacitet på axlarna, inklusive balar: 21 772 kg

    Effektkrav på traktorn minimum: 130 hästkrafter

    Till toppen