Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 5 december

    Rätt tryck med rätt däck

    Modernt jord- och skogsbruk ställer ökade krav på däckkvalitet.

    – Därför har utbudet av flexibla däck som klarar ett lågt lufttryck ökat markant under de senaste åren, berättar Alexander Elofsson på Slageryds Bil & Motor.

    Alexander Elofsson säljer, lagar och hyr ut lantbruksdäck i småländska Slageryd. Han berättar om epokskiftet som inleddes år 2010.

     Alexander Elofsson är både traktorförare och försäljare av lantbruksdäck. Han vet orsakerna till snedslitna däck.
    Alexander Elofsson är både traktorförare och försäljare av lantbruksdäck. Han vet orsakerna till snedslitna däck.

    – Då kom de första däckmodellerna på marknaden som var anpassade för ett betydligt lägre lufttryck. Tidigare försökte många traktorförare själva minska lufttrycket i sina gamla däck, vilket innebar att många däck gick sönder.

    LÄS OCKSÅ: Nu blir lantbruksdäcken uppkopplade

    Alla strävar efter att hålla nere luftrycket i jord- och skogsbruksmaskinernas däck. Huvudanledningen är att detta innebär ett lägre marktryck och mindre risk för markskador. Lufttrycket i ett däck blir det samma som marktrycket per kvadratcentimeter. 1,8 kilo lufttryck ger 1,8 kilo per kvadratcentimeter i marktryck. Genom att minska lufttrycket i däcket med ett kilo sänks marktrycket till 0,8 kilo per kvadratcentimeter.

    Nya krav

    Michelin tog fram de två första modellerna, så kallade IF- respektive VF-däck, med en stomme anpassad för lägre lufttryck. Sedan dess har övriga däcktillverkare följt efter.

     Det gäller att försöka minimera markskadorna, förklarar Alexander.
    Det gäller att försöka minimera markskadorna, förklarar Alexander.

    – Nu för tiden kör många med tunga traktorer och stora lass, för att hålla kostnaderna nere. Däcktillverkarna måste hänga med och möta upp förändringen, säger Alexander Elofsson som tycker att många lantbrukare och traktorförare med moderna fordon numera känner till de nya däckmodellerna som klarar lägre lufttryck.

    – Kunskapen börjar sätta sig, säger han.

    LÄS OCKSÅ: Ny Fastrac med extra stora bakdäck

    Cirka 30 procent av Slageryds Bil & Motors omsättning gäller lantbruksdäck. Av dessa utgör däcken med ett lägre lufttryck hälften. Andelen ökar stadigt, i takt med att äldre fordon fasas ut.

    Djupare skador

    Enligt Alexander Elofsson noterar de flesta lantbrukare och traktorförare snabbt när någon synlig markskada uppstår.

    – Men under den finns alltid en djupare, bestående skada, som alla inte tänker på men som man bör minimera. Det handlar om vattenkanaler som trycks ihop och marklager som blandas.

     I Slageryd finns möjlighet att snabbt montera begagnade lantbruksdäck.
    I Slageryd finns möjlighet att snabbt montera begagnade lantbruksdäck.

    Många traktorer används både på ler- och sandjord, och behöver gå bra på vägarna mellan åkrarna.

    – Det gäller att hitta ett däck som fungerar på alla underlag. Förr använde de flesta lantbrukare sin traktor bara på den egna gården, men i dag kör en maskinstation på upp till 40 olika platser.

     Alexander kör traktorer med däck som passar för olika underlag.
    Alexander kör traktorer med däck som passar för olika underlag.

    Alexander Elofsson påpekar att transporterna på vägarna mellan markerna sliter mer på däcken.

    – Ett visst traktordäck håller för cirka 6 000 timmars körning. Förr tog det kanske sju år för en bonde att köra den sträckan, medan det för en maskinstation i dag bara tar 2-3 år.

     Slageryds Bil & Motor säljer fler flexibla däck för varje år.
    Slageryds Bil & Motor säljer fler flexibla däck för varje år.
     Alexander Elofssons företag har en särskilt verkstad för lagning av däck.
    Alexander Elofssons företag har en särskilt verkstad för lagning av däck.

    Tre däcktips från Alexander Elofsson:

    Ett vanligt misstag är att aldrig kolla lufttrycket. Kanske skulle fler behöva ett datoriserat system för övervakning, TPMS, av traktorernas däcktryck.

    Hjulinställningarna glöms också ofta bort. Det är viktigt för att slippa snabbt och ojämnt däckslitage.

    Många tänker inte på att man måste använda rätt fälg till rätt däck. Det går inte att lägga på ett brett däck till en smal fälg, för då får du bristningar i däckstommarna till slut. Däcken kan spricka.

    Slageryds Bil&Motor

    Ägare: Alexander Elofsson.

    Antal anställda: Tre. Alexander Elofsson arbetar deltid, med försäljningen av lantbruksdäck.

    Företaget ingår i Superdäck, en kedja av svenska däckverkstäder, och har avtal med i stort sett alla däcktillverkare. Företaget har också en egen verkstad, där de lagar däck genom att lägga på nytt gummi och baka däcket i en vulkmaskin.

    – Vi har också ett lager med utlåningsdäck, som vi snabbt kan montera för att minska stilleståndet för varje förare, berättar Alexander Elofsson.

    – Dessutom har jag ett eget mindre lantbruk och är traktorförare. Jag kör gödsel, balpress med mera, åt flera lantbrukare här i närheten.

    LÄS OCKSÅ: Trelleborg: Efterfrågan på jordbruksdäck växerLÄS OCKSÅ: Stal maskiner för 4,5 miljonerLÄS OCKSÅ: Stor spänning i traktortoppen

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen