Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 3 maj

    En praktisk fransman från Japan

    Ända sedan Renault- och Nissanalliansen formades runt millennieskiftet har det spekulerats i när fransmännen skulle visa en pickup. Nu är tiden mogen.

    Att Renault vill ta sig in på pickupmarknaden faller sig naturligt. Dels för att den franska tillverkaren 2017 var Sveriges tredje största leverantör av lätta lastbilar upp till 3,5 ton. Dels för att den svenska marknaden för fyrhjulsdrivna pickuper växer kraftigt.

    År 2015 såldes knappt 6 600 nya pickuper i Sverige, motsvarande siffra 2017 var 9 000 bilar. Det motsvarar en tillväxt på cirka 37 procent. Motsvarande siffra för personbilar är knappt 10 procent.

     Provkörning av Renault Alaskan 2,3 dCi 190 4x4 Intens. På det hela taget ger Alaskan samma trevliga intryck som plattformskollegan från Nissan.
    Provkörning av Renault Alaskan 2,3 dCi 190 4x4 Intens. På det hela taget ger Alaskan samma trevliga intryck som plattformskollegan från Nissan.
     Under provkörningsperioden drog bilen cirka 8,5 liter per 100 kilometer och kördes i huvudsakligen tvåhjulsdriven och på landsväg i lugnt tempo.
    Under provkörningsperioden drog bilen cirka 8,5 liter per 100 kilometer och kördes i huvudsakligen tvåhjulsdriven och på landsväg i lugnt tempo.
     Renault Alaska bygger på Nissans storsäljande pickup Navara.
    Renault Alaska bygger på Nissans storsäljande pickup Navara.

    Har fått ett ”Renaultansikte”

    Renault Alaska bygger på Nissans storsäljande pickup Navara. Till skillnad från den tredje samarbetspartnern på Navara-plattformen, Mercedes X-klass, har Renault gått varsamt fram med modifieringarna. Exteriört har bilen fått ett ”Renaultansikte” med den för märket karakteristiska ljussignaturen. Framskärmarna är modifierade för att passa den nya fronten, samtidigt har bakstammen och baklamporna fått en lätt massage för att förstärka att bilen har en egen karaktär.

    Under skalet är Alaskan en teknisk spegling av Navara. En stel bakaxel med skruvfjädrar och fem extra länkarmar (panhardstag och reaktionsstag) håller fjädringsrörelserna i schack, med pickupmått mätt är det en påkostad och ovanligt avancerad lösning.

    Ovanligt avancerad

    Den 2,3 liter stora fyrcylindriga dieselmotorn är utvecklad av Renault och finns med två effektuttag: antingen 160 hästkrafter med manuell sexväxlad låda eller 190 hästkrafter med sjuväxlad automatlåda. Oavsett motoralternativ har bilen elektroniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel. Provkörningsbilen är utrustad med motor med 190 hästkrafter. Maximalt vridmoment, 450 newtonmeter, nås redan vid 1 500 varv per minut vilket ger utmärkt bottenstyrka och möjlighet att köra bilen bränsleeffektivt. Under provkörningsperioden drog den cirka 8,5 liter per 100 kilometer. Bilen kördes i huvudsakligen tvåhjulsdriven och på landsväg i lugnt tempo, men även kortare sträckor med tillkopplat två tons släp och inkopplad fyrhjulsdrift.

    Motorn gör sig påmind

    Hade du hoppats på att den franska entrén på pickupbilsmarknaden skulle innebära fjädringsrörelser mjuka som en morgonfärsk baguette kommer du bli besviken. Tjälskottsskadade och isskorpiga vintervägar möter Alaskan trots allt rimligt mjukt och följsamt även om bilen inte är lastad. Kupén upplevs som väldämpad, men motorn gör sig ständigt påmind.

    Till skillnad från den japanska kollegan finns Alaskan bara med fyrdörrars dubbelhytt. Baksätets axelbredd och benutrymme räcker för tre fullvuxna, men längre turer lär inte bli populära då sittkomforten lämnar en del övrigt att önska. Dynan är lågt placerad vilket ger en obekvämt brant benvinkel. Fotutrymmet är begränsat, det är precis så att det går att klämma in fötterna under framstolarna. Förvaringsfickor och friskluftutblås i mittkonsolen höjer trivselfaktorn något.

    Det saknas ett 12-voltsuttag, men det finns trots allt tre uttag i kupén vilket bör räcka. Det finns både kurv- och instegshandtag för att underlätta insteget, men att det saknas en stadig krok för jackan är en onödig miss.

    I framsätet är sittkomforten avsevärt bättre. Stolen är relativt mjukt stoppad och ger fint stöd även på längre dagsetapper. I basutförande ställs den textilklädda stolen manuellt. Provkörningsbilen i toppversionen ”Intens” har eljusterbar förarstol och läderklädsel. Ratten kan inte justeras i längdled, en brist Alaskan delar med många av klasskonkurrenterna.

    Nära Navara

    Undantaget själva ratten är förarmiljön rakt överlyft från Nissan Navara. Mycket hårdplast men jämna materialval gör helheten tilltalande modern. Personligen tycker jag att svartgrå paneler och svart klädsel ger ett anslag av kolkällare.

    Det extra ljusinsläpp som en glastaklucka ger skulle sannolikt pigga upp. Stämningshöjaren är tillval för 6 700 kronor. I Intens-utförande är standardutrustningen riklig med bland annat ljusstarka LED-strålkastare, parkeringssensorer, kamera med 360 graders vy (bättre överblick vid parkering och manövrering i terräng), klimatanläggning och navigation.

    Släkten är alltid värst

    På det hela taget ger Alaskan samma trevliga intryck som plattformskollegan från Nissan. Vilken man väljer handlar mer om smak och märkespreferenser. Men det ska påpekas att Alaskan på pappret är några tusenlappar dyrare jämfört med Navara samtidigt som Nissan har fem års nybilsgaranti mot Renaults tre år. Släkten är alltid värst.

    LÄS OCKSÅ: Suget växer efter Volvos lastbilarLÄS OCKSÅ: Volvo CE går som en bulldozer

    Renault Alaskan 2,3 dCi 190 4×4 Intens

    Pris: Från 259 900 kronor (exkl. moms). Provkörningsbilen 325 000 kronor (406 250 inkl. moms).

    Motor: Diesel, fyrcylindrig radmotor, 2 298 cm3, dubbelturbo. Effekt: 190 hk vid 3 750 r/min. Vridmoment 450 Nm vid 1 500 r/min.

    Förbrukning: 6,9 l/100 km.

    CO2: 183 g/km.

    Prestanda 0-100 km/h: 10,8 s.

    Toppfart: 180 km/h.

    Mått: Längd 540 bredd 188 cm, höjd 168 cm, markfrigång 22 cm.

    Vikter: Tjänstevikt, 2166 kg, max last 869 kg, max dragvikt: 3 500 kg.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen