Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 9 april 2013

    Ny teknik gör stubbflisen intressant

    Skogsägare kan få mer betalt för stubbflisen när transportkostnaderna minskar och askhalten sjunker rejält med ny teknik.

    Högre värde. Först krossas stubbarna och sedan sållas allt material som inte är brännbart bort. Det kan öka värdet rejält på stubbflisen. "Det kommer att bli en kostnadsfråga. Vill värmeverken betala för att få ett högkvalitativt bränsle med denna teknik", säger Lars Eliasson, forskare på Skogforsk.
    Bild 1/2Högre värde. Först krossas stubbarna och sedan sållas allt material som inte är brännbart bort. Det kan öka värdet rejält på stubbflisen. "Det kommer att bli en kostnadsfråga. Vill värmeverken betala för att få ett högkvalitativt bränsle med denna teknik", säger Lars Eliasson, forskare på Skogforsk.
    Anpassad flis. Värmeverken kan specialbeställa hur stubbflisen ska se ut.
    Bild 2/2Anpassad flis. Värmeverken kan specialbeställa hur stubbflisen ska se ut.

    I torsdags demonstrerade Skogforsk, tillsammans med Valbo entreprenad och det finska forskningsinstitutet VTT, hur man kan göra stubbflisen till ett mycket attraktivt bränslesortiment vid Värmeverket i Mackmyra utanför Sandviken.

    Bättre betalt

    – Vi får ett mer högkvalitativt bränsle. Tillsammans med vinsterna som man gör på transportsidan kan den här metoden leda till att vi får bättre betalt för stubbflis i alla led, säger Lars Eliasson, forskare på Skogforsk.

    Ett stort problem med stubbar har varit att det kommer med alldeles för mycket jord, sten och grus i stubbflisen. Normalt lägger man först upp stubbarna på hygget för att grus och sten ska regna bort under en säsong. Sedan ska stubbarna helst ligga ytterligare en säsong till på ett avlägg ute i skogen och bli av med mer skräp. Men trots det är det fortfarande kvar mycket jord och sten på stubbarna.

    Skapar problem

    Det gör att askhalten stiger enormt när den bränns och skapar problem för värmeverken. De har därför inte betalat särkskilt bra för stubbflis, trots att den har mycket bättre värmevärde än vanlig träflis.

    Nu har Skogforsk visat att man kan minska askhalten rejält genom att sålla bort skräp innan man eldar upp flisen och även att man kan minska transportkostnaderna genom att grovkrossa stubbarna ute i skogen innan man lastar dem på lastbil. Grovkrossningen gör att lastbilen kan ta 50 procent mer stubbar på flaket, som annars är en luftig och svårlastad produkt.

    Jättebra bränsle

    Osållad stubbflis innehåller normalt 7-10 procent aska, men noteringar uppemot 20 procent är inte ovanliga. Sållningen har medfört att askhalten sjunker till 1,5-3,5 procent.

    – Det är värmeverken extremt glada för. Stubbar är ett jättebra bränsle så länge vi kan hålla ned askhalten. Och halter under fem procent anser värmeverken är bra, säger Lars Eliasson.

    Under torsdagens visning av krossningsutrustning i Mackmyra fick värmeverket i Sandviken se hur maskinerna skapade ett specialsortiment av stubbflis som passar just deras pannor.

    Till toppen