Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 3 juli

    Volvo BMs nya mellanmodell kunde äntligen visas

    Den var efterlängtad. Volvo BMs mellanmodell med fyrhjulsdrift. När den var nära målgång stoppas den av ett affärsmässigt beslut. Det blev bara två prototyper. Den ena av dem visades på Borgeby Fältdagar.

     Så kom då äntligen Volvo BM 2454 ut och kunde visas för en större publik på en lantbruksmässa som det var tänkt när den konstruerades.
    Så kom då äntligen Volvo BM 2454 ut och kunde visas för en större publik på en lantbruksmässa som det var tänkt när den konstruerades.

    Om inte Volvo BM beslutat sig för att sluta tillverka traktorer hade den stått på Elmia 1980. Nu dröjde det istället 38 år efter planerad lansering innan Volvo BM 2454 kunde visas upp för publiken på en lantbruksutställning. På Borgeby Fältdagar ställde samlaren Keld W Jensen upp sin unika traktor i raden med andra mer eller mindre udda Volvo BM modeller. De som var där fick se en 2454 i nyskick och det var endast ett tränat öga som kunde se att traktorn inte var helt färdigutvecklad.

     Nytt på 2454 var en driven framaxel från ZF och en annan typ av front.
    Nytt på 2454 var en driven framaxel från ZF och en annan typ av front.

    Spakarna avslöjar

    Det är några få detaljer som avslöjar att konstruktörerna inte var klara med produkten. En spak för snabbväxeln är placerad där handtaget för insteget till hytten normalt finns på höger sida. Den spaken skulle inte ha varit placerad där i serieproduktion. Det finns också en spak på instrumentpanelen med vilken föraren kan välja om traktorn ska köras med högväxel respektive lågväxel och med fyrhjulsdrift eller inte. Spakarna hade troligen ersatts av elektriska kontakter när traktorn kommit ut på marknaden. Den större modellen 2654 hade en elektrisk kontakt för fyrhjulsdriften. Snabbväxeln manövrerades också med en vippbrytare på växelspaken. Om växelspaken hade placeras på höger sida i hytten på 2454 så som det är på 26-serien är mer osäkert då platsen är begränsad med nuvarande hytt.

     Det finns en extra bränsletank under hytten på höger sida.
    Det finns en extra bränsletank under hytten på höger sida.

    Mycket som är likt

    Under hytten finns en extra bränsletank på höger sida och påfyllningsröret till den är placerad på traktorns vänstra sida. Ovanpå motorhuven finns dessutom det vanliga tanklocket så som det ser ut på T 700. Det hade såklart inte varit så på en serietillverkad 2454. Då hade det bara funnits ett tanklock. I övrigt är det mesta sig likt mellan 2454-prototypen och en vanlig T 700.

     Där bak är det mesta sig likt från T 700.
    Där bak är det mesta sig likt från T 700.

    Mindre bränsle

    Volvo BM tog fram två prototyper under 1978-1979. Ett önskemål för 2404 och 2454 var att få ned bränsleförbrukningen och samtidigt öka vridmomentet. Det skulle bli möjligt genom att sänka max varvtal på den något större motorn jämfört med T 650 och T 700. I körning upplevs också 2404 som piggare och den känns mer kraftfull jämfört med en T 650 med D 42 motorn. Med fyrhjulsdriften inkopplad blir körningen betydligt mer stabil i 2404 jämfört med en T 650.

     Skillnaden mellan de planerade modellerna 2404 och 2454 var en turbo och 17 hk.
    Skillnaden mellan de planerade modellerna 2404 och 2454 var en turbo och 17 hk.

    Mer hästkrafter

    Det skiljer 17 hästkrafter och en turbo mellan 2404 och 2454. Effekten höjdes inte på 2404 jämfört med T 650 men vridmomentet ökade. Effekten i 2454 ökade med fem hästkrafter jämfört med T 700.

     I 2404 och 2454 finns en spak för att välja hög- eller lågväxel och med eller utan fyrhjulsdrift. Den spaken hade nog ersatts med en elektrisk kontakt i serietillverkning.
    I 2404 och 2454 finns en spak för att välja hög- eller lågväxel och med eller utan fyrhjulsdrift. Den spaken hade nog ersatts med en elektrisk kontakt i serietillverkning.
     Volvo BM 2454 blev en symbol för vad som hänt med Volvo BM. Traktormärket försvann men är i dag ändå högst intressant för media och entusiaster.
    Volvo BM 2454 blev en symbol för vad som hänt med Volvo BM. Traktormärket försvann men är i dag ändå högst intressant för media och entusiaster.
     ATLs reporter fick tillfälle att provköra den mindre modellen i 24-serien i arbete. Jämfört med T 650 upplevs traktorn ha mer styrka och fyrhjulsdriften gör traktorn mer stabil.
    ATLs reporter fick tillfälle att provköra den mindre modellen i 24-serien i arbete. Jämfört med T 650 upplevs traktorn ha mer styrka och fyrhjulsdriften gör traktorn mer stabil.

    LÄS OCKSÅ: ATL TV – Röd nostalgi i traktorparadenLÄS OCKSÅ: Volvo BM-paraden klar på Borgeby Fältdagar

    FAKTA – Volvo BM 2454

    Motor: TD 45

    Cylindervolym: 4,5 liter

    Effekt: 95 hk

    Max varvtal: 1 940 rpm

    Vikt: Cirka 4 450 kilo med 4WD

    Planerade förändringar mellan T 700 och 2454

    Lägre bränsleförbrukning jämfört med T 700.

    Hydraulisk manövrering av bromsar.

    Kraftigare värme i hytten.

    Bättre ljudisolering.

    10 liter större tank för hydraulolja.

    Spakförbättringar i hytten.

    Kombireglage för till exempel blinkers av samma typ som i 26-serien.

    Modifierad instrumentpanel av samma typ som i 26-serien.

    Bättre sits.

    Större bränsletank med 145 liters kapacitet.

    Ny kylargrill.

    Planerade modeller i 24-serien: 2400 – 2WD och 78 hk2404 – 4WD och 78 hk2450 – 2WD och 95 hk2454 – 4WD och 78 hk.

    Det togs fram tre prototyper i 24-serien. Två kördes i test ute på fälten medan den tredje endast var för stationära tester. Både 2404 och 2454 är bevarade och har använts i arbete.

    Källa: Personal vid Volvo BM

    Till toppen