Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 19 november

    Folkets traktor är still going strong

    Traktormärket Fordson försvann redan 1964. Efter det stod det Ford på dekalerna. Men många samlare och lantbrukare kör fortfarande en Dexta, Major, Höglund eller Blåklocka. Kärt barn har många namn och priset är överkomligt.

    Magnus Sörman i Ringarum har tre Fordson medan hans pappa har ”minst åtta” av de engelska traktorerna. Tillsammans sköter de ett arrende med 21 hektar mark. Magnus jobbar till vardags som verkstadsarbetare på ett företag som bygger balkonger. Tidigare var han anställd på en mjölkgård och på fritiden lever han ut lantbruksintresset genom att vara med i veteranträffar. Familjens Fordson traktorer används också som vanliga lantbrukstraktorer i till exempel vallskörden.

    Varför blev det Fordson?

    – Farsan har ju haft det, han är uppväxt med Fordson. När jag var liten och skulle få en traktor, då fick jag en Fordson. Det är min första traktor och de har varit lätta att få tag på.

     Principen för Fordsons traktorer var att motor, växellåds- och bakaxelhus byggdes samman till en självbärande enhet. Det inspirerade även svenska Munktells att ta efter konceptet.
    Principen för Fordsons traktorer var att motor, växellåds- och bakaxelhus byggdes samman till en självbärande enhet. Det inspirerade även svenska Munktells att ta efter konceptet. FOTO: Niklas Larsson

    Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med Fordson?

    – Det är en bra traktor, det är ingen djupkontroll på den men om det är hårt så drar den rätt så bra när man ska plöja. Nackdelar är framvagnen som kan glappa upp sig i läckagen och styrningen men det är väl så överlag på gamla traktorer. På vintern samlas fukt i bakvagnen och då fryser det så att hydraulen inte funkar. Då får man värma med gasol. Men byter man olja ofta så kanske det håller sig bra.

     Fordson E27N var en uppgradering från Fordson N. I Sverige kallades E27N för Höglund. I Danmark kallades den Klodsmajor. Fanns med fotogenmotor och Perkins diesel.
    Fordson E27N var en uppgradering från Fordson N. I Sverige kallades E27N för Höglund. I Danmark kallades den Klodsmajor. Fanns med fotogenmotor och Perkins diesel. FOTO: Niklas Larsson

    Hur är de att köra jämfört med andra?

    – Körstilen är bättre än på Ferguson. Pedalerna sitter bättre och även ratten. När du kör får du bättre kraft eftersom pedalerna trycks framåt. På Ferguson trycker du pedalerna nedåt. Ska man hålla en sådan traktor på kopplingen kan man bli väldigt trött i benet.

     En udda egenskap som Fordson E27N ”Höglund” har är att kopplingspedalen är placerad till höger. Det är bra att veta innan man ska provköra den.
    En udda egenskap som Fordson E27N ”Höglund” har är att kopplingspedalen är placerad till höger. Det är bra att veta innan man ska provköra den. FOTO: Niklas Larsson

    Hur lätt är det att få tag på reservdelar?

    – Det är rätt så lätt att få tag på delar. Det är fördelen med engelsmän, de verkar vara intresserade av sina veteraner, så de har sett till att ta fram mycket reservdelar till dem.

    Hur är priserna på delar?

    – De är relativt bra tycker jag, har inte köpt så mycket på sistone.

     En Fordson Major från 1950-talet kan vara både veteran och nyttotraktor. I original hade motorn 39 hästkrafter.
    En Fordson Major från 1950-talet kan vara både veteran och nyttotraktor. I original hade motorn 39 hästkrafter. FOTO: Niklas Larsson

    Kan du rekommendera någon att köpa en Fordson?

    – Ja, det kan jag göra. Det är en enkel traktor med ett rätt så bra inköpspris. Fotogenare kanske inte är så lämpligt för de är ju lite törstigare. Men en diesel – där har du en stark och bra traktor till snöröjning till exempel.

    Vad gör du med dina Fordson?

    – På min första traktor var det lastare så den har varit allt i allo. Jag har haft hobbyjordbruk så jag har plöjt, harvat och sått. När jag har skruvat med bilar har jag lyft med lastaren. Så har jag varit med och kört hö åt andra bönder, när de körde småbal. Jag har haft mycket glädje av den.

     Magnus Major har en industrimotor från Ford och därför är den omskyltad till Super Major. En Super Major hade i original en effekt på 54 hästkrafter.
    Magnus Major har en industrimotor från Ford och därför är den omskyltad till Super Major. En Super Major hade i original en effekt på 54 hästkrafter. FOTO: Niklas Larsson

    Den traktor Magnus Sörman använder som dragare framför slåtterkrossen är en Fordson Major från 1954. Just den traktorn är ombyggd med en Ford industrimotor och därför omskyltad till Super Major. Den ljusblå Majoren ska ha fått smeknamnet ”Blåklockan” i Sverige.

    Flera av Fordsons traktorer fick kända smeknamn som sitter kvar i folkminnet än i dag och en sådan är ”Höglundaren”. Egentligen var modellbeteckningen E27N Major men i Sverige kallades den Höglund. Smeknamnet kommer sig av att modellen var en uppgradering från en annan och äldre modell med smeknamnet Låglund. Modellbeteckningen för Låglund var egentligen Fordson N.

    Fordson blev folkets traktor och hela affärsidén med Henry Fords traktor var att lyfta över lantbrukets bördor från människornas kroppar till stål och motorer. Priset för traktorn var överkomligt för många redan som ny och den första serietillverkade traktorn 1917 blev starten på en framgångsrik epok.

     I slåttern kör Magnus Sörman med en sju fots slåtterbalk bakom Fordson Major från 1954.
    I slåttern kör Magnus Sörman med en sju fots slåtterbalk bakom Fordson Major från 1954.

    Namnet Fordson

    Henry Ford experimenterade med en konstruktion som liknade en traktor kring åren 1906-1907. Delarna kom bland annat från hans T-Fordar. Ryktet gick i branschen om att Ford höll på med traktorer och några företagare ska ha reserverat namnet Ford på traktorer innan Henry själv hunnit göra det. Namnet Ford fann företagarna i en ung man med samma namn vilket gjorde att när Henry Fords traktor var klar för serietillverkning 1917 så var den tvungen att döpas till något annat än Ford. Sonen Edsel hade kommit in i företaget och Fordson kunde bli ett varumärke. Det var i sin tur en förkortning av Ford & Son. Ford med son blev Fordson.

    Källa: Traktor Power nr 9/2017

    LÄS OCKSÅ: Nu säljer han sin BM-10LÄS OCKSÅ: Undangömd veteran dras fram i ljusetLÄS OCKSÅ: En riktig nostalgitripp

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen