Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 24 oktober 2012

    Billig bäver på bra band

    Det är inte lätt att vara uppfinnare i Sverige. Men det hindrar inte Kjell Holmstrand utanför Orsa, som kämpar för att få fram en ny skogsmaskin.

    Kjell Holmstrand vill bygga en revolutionerande skogsmaskin. Bävern ska gå att köra i relativt hög hastighet, ha högre framkomlighet, vara skonsam mot marken, ha mindre miljöpåverkan och kräva mindre energiåtgång än dagens skogsmaskiner.
    Bild 1/6Kjell Holmstrand vill bygga en revolutionerande skogsmaskin. Bävern ska gå att köra i relativt hög hastighet, ha högre framkomlighet, vara skonsam mot marken, ha mindre miljöpåverkan och kräva mindre energiåtgång än dagens skogsmaskiner.
    Kjell Holmstrand har tillverkat en vagn med flexboggi för mindre traktorer, fyrhjulingar eller snöskoter. Varje hjulpar är ledat plus att hela boggin är ledad.
    Bild 2/6Kjell Holmstrand har tillverkat en vagn med flexboggi för mindre traktorer, fyrhjulingar eller snöskoter. Varje hjulpar är ledat plus att hela boggin är ledad.
    Kjell Holmstrand har varit uppfinnare hela livet och nu börjar hans nya projekt Bävern att ta form. ”Man kan försörja ett Sverige till om man tog hand om alla idéer,” säger han.
    Bild 3/6Kjell Holmstrand har varit uppfinnare hela livet och nu börjar hans nya projekt Bävern att ta form. ”Man kan försörja ett Sverige till om man tog hand om alla idéer,” säger han.
    Bävern ska ha ett krantorn med en tiltbar platta mellan last och dragdel.
    Bild 4/6Bävern ska ha ett krantorn med en tiltbar platta mellan last och dragdel.
    Flexboggin har högre framkomlighet än något annat, menar Kjell Holmstrand.
    Bild 5/6Flexboggin har högre framkomlighet än något annat, menar Kjell Holmstrand.
    Banden ska tillverkas av en blandning av gummi, plast, aluminium och stål.
    Bild 6/6Banden ska tillverkas av en blandning av gummi, plast, aluminium och stål.

    Den går under arbetsnamnet Bävern. Skogsmaskinen som ska bli extremt billig, miljövänlig och full med revolutionerande teknik. Dessutom är tanken att den ska byggas, ägas och användas av en förening.

    – Vi har kört med gamla kopior tillräckligt länge. Mina idéer är så nya att många inte fattar vad det handlar om. Nu vore det trevligt om jag kunde få fart på den här idén, säger Kjell Holmstrand, uppfinnare extraordinär.

    Flexboggin är nyckeln

    Han har tidigare hållit på i fem år med att sälja och serva en småskalig skogsmaskin som hette Skogis. Nu bor han i Kallmora norr om Orsa på ett litet skogstorp. Och här håller skotaren med flexboggi på att ta form.

    – Jag har fått ihop bakdel och framdel på maskinkroppen.

    Men det är själva flexboggin som är nyckeln i konstruktionen.

    – Den gör att banden och hjulen formar sig precis som fötterna när man går i ojämn terräng. Mig veterligen är det bara jag som använder det här för körning i terräng. Det finns några gamla utgångna patent från 20-talet som hade helt andra syften än skonsam, energisnål och snabb terrängtransport.

    Lagom lönsamt

    Tanken är att Bävern ska byggas, ägas och drivas av föreningen Myrstacken.

    – Man kan ställa in priset på maskinen så att det blir lagom lönsamt för alla. Det är många skogsentreprenadföretag med dyra maskiner som har lån på banken. De sitter i en rävsax. Och det vet skogsbolagen om.

    Olika verksamheter

    – Skogentreprenörer som är med i föreningen hyr maskinen, sedan går den tillbaks till andra som kanske sysslar med annan verksamhet, säger Kjell Holmstrand.

    Bävern kan alltså vara i skogen på vintern och klippa gräs för parkförvaltningen i någon kommun på sommaren. Men han vågar inte gissa var priset kommer att hamna i slutänden. Det beror på vilka komponenter som sätts in och vilka krav som ställs. Men tanken är att det ska bli mycket billigare än en normal skotare.

    Än har det inte kommit fram tillräckligt med intressenter för att Bävern ska kunna bli helt färdig.

    – Det behövs ett kluster av intressenter på ett ställe. Det är det jag önskar att jag kunde få.

    Det går att få mer information på Myrstacken.com.

    Bävern

    Bävern har i bandversionen 48 mindre hjul, uppdelat i 12 flexboggienheter. När Bävern bara har hjul har den 16 hjul där varje hjulpar är ledat plus att hela boggin är ledad.

    Den ska ha ett krantorn på en tiltbar platta mellan last och dragdel. Där kan man placera vilken lämplig hydraulkran som helst.

    Bävern ska fungera som en bygglåda som man kan ändra efter behov. Den ska gå att bygga om från bandmaskin till en hjulgående maskin. Och mellan skotare och skördare på bara några timmar.

    Bandpaketen sitter på en axel vilket gör dem lätta att byta. Lastdelen kan också bytas ut mot någon annan bakdel med andra funktioner och arbetsuppgifter som till exempel trepunktslyft.

    Banden är en blandning av gummi, plast, aluminium och stål.

    Till toppen