Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 12 oktober

    ATL provkör: Så känns nya traktor B

    ATL:s Anders Nilsson har passat på att provköra och titta närmare på en av de få traktorerna i Sverige som får rulla i 50 kilometer i timmen.

    Att ta plats i hytten på den John Deere 6250R som vi provar erbjuder inga större överraskningar. Faktiskt finns det inget i hytten som skvallrar om att detta är en klass B traktor. Det är inte förrän vi kommer ut på vägen som det känns att det går fort. En snabb titt på hastighetsmätaren visar närapå 55 kilometer i timmen. Framaxelfjädring och hyttfjädring gör att färden går lugnt utan överraskningar.

     Sex. Bara sex klass B traktorer i Sverige får köra i 50 kilometer i timmen. ATL:s Anders Nilsson har provkört en av dessa, en John Deere 6250R.
    Sex. Bara sex klass B traktorer i Sverige får köra i 50 kilometer i timmen. ATL:s Anders Nilsson har provkört en av dessa, en John Deere 6250R.

    Redan för två år sedan blev det tillåtet att köra traktor i 50 kilometer i timmen, när Sverige anpassades till ett gemensamt tvingande regelverk för hela EU, där tidigare nationella regler upphör att gälla.

    Få traktorer i nya klasser

    Men traktortillverkarna har inte riktigt hängt med att leverera efter det nya regelverket som blir tvingande först vid årsskiftet 2017/2018. Därför är det endast litet fåtal traktorer som fram till i dag kunnat klassas enligt den nya förordningen.

     Sex. Bara sex klass B traktorer i Sverige får köra i 50 kilometer i timmen. ATL:s Anders Nilsson har provkört en av dessa, en John Deere 6250R.
    Sex. Bara sex klass B traktorer i Sverige får köra i 50 kilometer i timmen. ATL:s Anders Nilsson har provkört en av dessa, en John Deere 6250R.

    Traktorerna indelas i två klasser, A och B, enligt den nya förordningen. Klass A behåller en konstruktiv maximal hastighet på 40 kilometer i timmen, medan det för klass B inte finns någon konstruktiv hastighetsbegränsning. Här är det är precis som för bilar, föraren som har ansvar att hålla hastigheten.

    Högre fart kräver ABS-bromsar

    Dock säger EU-förordningen att om B-traktorn byggs för högre konstruktiv hastighet än 60 kilometer i timmen så ska traktorn vara utrustad med ABS bromsar. I Sverige är maximalt tillåten hastighet satt till 50 kilometer per timme.

     Att färdas i 55 kilometer i timmen upplevs inte speciellt dramatiskt. Hyttfjädring, framaxelfjädring och styrning med ”vägkänsla” gör körningen komfortabel.
    Att färdas i 55 kilometer i timmen upplevs inte speciellt dramatiskt. Hyttfjädring, framaxelfjädring och styrning med ”vägkänsla” gör körningen komfortabel.

    För att köra traktorn krävs B-körkort. Under 2018 införs besiktningskrav och traktorn måste också vara utrustad med tvåkrets bromssystem, vilket i fallet med traktorn som vi provkör innebär tryckluftsbromsar, sannolikt det alternativ som kommer att bli tongivande framöver.

     Klass B traktorn har krav på tvåkrets bromsystem. Den här traktorn är utrustad med tryckluftsbromsar, men har också enkrets hydraulisk släpvagnsbroms för att klara befintliga vagnar.
    Klass B traktorn har krav på tvåkrets bromsystem. Den här traktorn är utrustad med tryckluftsbromsar, men har också enkrets hydraulisk släpvagnsbroms för att klara befintliga vagnar.

    För att kunna hantera de vagnar som finns i dag, så är traktorn vi provkör utrustad med hydraulisk enkrets släpvagnsbroms. Klass B-traktorerna kommer också att omfattas av samma överlastavgifter som i dag gäller för lastbilar, vilka är högre än de böter som hittills gällt traktorer för överträdelse av axeltryck, boggitryck och så vidare.

    Fart kräver kraft

    Är klass A-traktorer ute? Sannolikt är det så att många traktorer kommer att säljas och registreras som klass B-traktorer. Men vinsten med den högre hastigheten ska vägas mot ett högre pris, högre körkortsbehörighet, besiktningskrav och eventuella böter vid överlast. Man ska inte heller glömma bort att hastighet kräver kraft. Att hålla 50 kilometer i timmen med ett traktorekipage kräver större motoreffekt.

     Den nya EU förordningen ställer krav på bland annat backspeglarnas konvexitet och synfält samt standardiserad utformning av varningsdekaler.
    Den nya EU förordningen ställer krav på bland annat backspeglarnas konvexitet och synfält samt standardiserad utformning av varningsdekaler.

    Klass B traktorer

    • Ingen konstruktiv hastighetsbegränsning

    • Tvåkrets bromssystem (sannolikt tryckluft)

    • Körkortsbehörighet B

    • Besiktningskrav från 2018

    • Överlastavgifter som för lastbilar

    LÄS OCKSÅ: Smart pekskärm lyfter ValtraLÄS OCKSÅ: Solceller bra för företag

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    ATL Premium
    99:-/mån
    • 3 månader för 297 kr (99kr/mån)
    • Ingen bindningstid
    • Missa inget viktigt!
    Till toppen