Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 29 september 2017

    Valtra T 234 - Finsk Sisu med en SmartTouch

    Valtra går med sitt nya armstöd för N-, T-, och S-serierna från att vara bland de sämre till att få en av de absolut bästa terminalerna. ATL har provkört en T234 på 235 hästkrafter med Smarttouch.

    Med den nya terminalen får traktorn också ett helt nytt armstöd. Det är en lagom blandning mellan knappar på armstödet för de viktigaste funktionerna och en multifunktionsspak med farthållarfunktion, manöverknappar för trepunktslyft och yttre hydraulik.

     Valtra tar nu ett stort kliv framåt med sin användarvänliga pekskärm som från och med nu finns för N, T och S serierna.
    Valtra tar nu ett stort kliv framåt med sin användarvänliga pekskärm som från och med nu finns för N, T och S serierna.

    När man startar traktorn visas en öppningsskärm med en grafisk bild av traktorn. Du klickar på den funktion du vill ställa in, ungefär som på en smartphone. Här tror jag att Valtra fått till ett så användarvänligt gränssnitt att också de som normalt drar sig för att ge sig in i traktorns inställningar nu faktiskt börjar göra det.

    Boost till 235 hästar

    Valtra 234, som ATL provar, har en 7,4 liters AGCO Power motor som med boost når upp till 235 hästkrafter. Avgaskraven enligt steg 4 klarar den med DOC- och SCR-katalysator.

     Smart lösning. Låst avtätat utrymme för batteri och verktyg.
    Smart lösning. Låst avtätat utrymme för batteri och verktyg.

    Traktorn har Valtras egna steglösa transmission med fyra mekaniska växlar. Man kan välja automatväxling mellan område 3 och 4, men växlingen med tom traktor är så ojämn att traktorn nästan stannar till. Hastigheten styrs med multifunktionsspaken, och farthållaren genom att förflytta spaken i sidled. Här hade jag hellre sett en lösning med farthållarknapp som hade varit lättare att manövrera än multifunktionsspaken och en lösning där körpedalen kopplar ur farthållaren.

     Utvändiga reglage för två hydraulventiler, kraftuttag och trepunktslyft.
    Utvändiga reglage för två hydraulventiler, kraftuttag och trepunktslyft.

    På hydrauliksidan saknar jag inte mycket. Fyra ventiler bak och två mittmonterade ventiler räcker väl till. En femte ventil bak är en ”ett noll” ventil med egen manöverknapp avsedd för hydraulisk toppstång. I toppklass är det grafiska gränssnittet för att ställa in hydraulventilerna.

     Displayen är extremt användarvändlig med en tydlig grafik. Du klickar och svajpar som på din mobiltelefon och inställningarna är sällan mer än två klick bort.
    Displayen är extremt användarvändlig med en tydlig grafik. Du klickar och svajpar som på din mobiltelefon och inställningarna är sällan mer än två klick bort.

    Lätt att ställa in flöde

    Det är extremt tydligt och enkelt att ställa flöde och tider, samt vilket reglage på konsolen som skall styra respektive ventil. Bara med ett par knapptryckningar har du gjort inställningen. Du kan fritt välja vilket reglage på armstödet som skall manövrera vilken ventil. Ett hydraulflöde på 115 liter per minut är rent ut sagt dåligt, men för 12 400 kronor har man en pump som ger 200 liter per minut.

     Snabbkopplingarna bak sitter nu placerade på samma sida. Lägg märke till tryckluftsanslutningen. Traktorn är tillverkad enligt den nya förordning som blir obligatorisk nästa år och har tryckluftsutrustning som standard.
    Snabbkopplingarna bak sitter nu placerade på samma sida. Lägg märke till tryckluftsanslutningen. Traktorn är tillverkad enligt den nya förordning som blir obligatorisk nästa år och har tryckluftsutrustning som standard.

    Jag uppskattar att man vågar dela upp vänstersidan i dörr och sidofönster. Det ger en bra öppningsvinkel för dörren och det är lätt att komma in. Väl på plats sitter man bra med god sikt. På plats i stolen märker man hur stor plats det nya armstödet och skärmen tar upp. Man behöver inte svänga stolen särskilt mycket åt höger förrän skärmen går emot hyttväggen.

    Den nya skärmen är definitivt ett stort steg framåt för Valtra och gör att de nu är i nivå med konkurrenterna och kanske till och med före i många avseenden.

    ATL TV ATL provkör nya Valtra 234ATL TV JCB:s nya flaggskepp

     Det nya armstödet med multifunktionshandtag och joystick. Knappar finns för de mest använda funktionerna, snyggt, tydligt och logiskt. Fyra paddelreglage för yttre hydraulik. Tyvärr tar armstödet stor plats och begränsar stolens svängning.
    Det nya armstödet med multifunktionshandtag och joystick. Knappar finns för de mest använda funktionerna, snyggt, tydligt och logiskt. Fyra paddelreglage för yttre hydraulik. Tyvärr tar armstödet stor plats och begränsar stolens svängning.
     ATL har provkört en av de första traktorerna i Sverige med det nya armstödet och SmartTouch skärm, en Valtra T234 på 235 hästkrafter.
    ATL har provkört en av de första traktorerna i Sverige med det nya armstödet och SmartTouch skärm, en Valtra T234 på 235 hästkrafter.

    Fakta VALTRA T234 DIRECT

    VALTRA T234 DIRECT

    Grundpris: 1 694 000 kronor

    Pris provkört ex: 2 025 030

    Teknik (standardutförande)

    Motor: Agco Power (steg 4)

    Antal cylindrar/volym: 7/7,4 l

    Maxeffekt (enl. ISO 14396): 173 kW/235 hk

    Max vridmoment: 950 Nm/1500 rpm

    Transmission: steglös

    Hastigheter kraftuttag: 540, 1000

    Hydraulik: 115 l/m (160 & 200 l/min. extra)

    Vikt: 7300 kg

    Tillåten totalvikt: 13500 kg

    Längd: 5600 mm

    Höjd: 3130 mm

    Hjulbas: 2995 mm

    Standarddäck bak: 650/65R38

    Standarddäck fram: 540/65R28

    Volym bränsletank: 380 liter

    Pris tillbehör

    Auto-Guide förberedd + Quicksteer: 45 900 kr

    Frontlyft (via främre ventiler): 69 200 kr

    Luftfjädring hytt: 27 300 kr

    Framaxelfjädring: 38 100 kr

    Plus

    Mycket bra sikt

    Hög effekt med kompakta mått

    Extremt användarvändlig display med tydlig grafik

    Separat hydraulolja

    Minus

    Farthållaren obekväm att manövrera

    Plastig interiör i förarhytten

    Svårt att svänga förarstolen med den nya skärmen

    Garanti & service

    Två års garanti. Fem års maskinskadeförsäkring.

    Oljebyte motor: 600 timmar

    Oljebyte transmission: 2400 timmar

    Oljebyte hydraulik: 1200 timmar

    Nyckeltal

    Kilo per hästkraft: 31

    Kronor per hästkraft: 7208

    Kronor per kilo traktor: 232

    (Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande.)

     Kylpaketet är lätt att sära för rengöring.
    Kylpaketet är lätt att sära för rengöring.

    Till toppen