Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 3 juli

    Nu ska bilen drivas med sågspån

    Under andra världskriget användes skogens resurser till att göra gengas som användes till fordonsbränsle i brist på annat. Nu kommer samma tänk tillbaka i en enklare form.

     Under andra världskriget hade varje fordon ett eget ”raffinaderi” för att utvinna gengas ur skogsråvara. Men arbetet var omfattande och föraren riskerade att bli förgiftad.
    Under andra världskriget hade varje fordon ett eget ”raffinaderi” för att utvinna gengas ur skogsråvara. Men arbetet var omfattande och föraren riskerade att bli förgiftad. FOTO: Niklas Larsson

    Drivmedelsföretaget Preem vill göra om skogens restprodukter till biodrivmedel.

    År 2019 tror Preem att man kan provköra pyrolysolja i ett av sina raffinaderier. Men vad är pyrolysolja och vad kan man ha det till?

    När en skogsavverkning skett blir det rester i form av grenar och toppar, kallat grot. Men sågverken lämnar också ifrån sig rester i form av sågspån. Med hjälp av en metod kan man använda skogens rester och få fram pyrolysolja som i sin tur kan förädlas i ett raffinaderi för att bli biodrivmedel.

    Biobensin

    Genom en pyrolys, alltså snabb upphettning utan syre, separeras spånens olika beståndsdelar. Det som blir kvar är bland annat flytande tjära. Den kallas pyrolysolja och kan förfinas ännu mer. Pyrolysoljan fraktas till ett raffinaderi och därifrån kommer biodrivmedel i form av biodiesel och biobensin som kan köpas på macken.

    Idén om att utvinna ett bränsle som en förbränningsmotor kan köras på genom att hetta upp skogråvara i en syrefattig miljö är gammal och principen användes redan under andra världskriget. Men nu finns tekniker och processer som gör det möjligt och lönsamt att göra det i större skala.

    Teknisk utveckling

    Ett antal tekniska språng har gjort det möjligt, skriver Preem på sin hemsida.

    Men behöver då inte skogen ha kvar en del av materialet för att naturen ska ha sin gång?

    Preems utvecklingsingenjör Sören Erikson säger på företagets hemsida att en del naturligtvis behöver lämnas kvar men att av de cirka 140 terrawattimmar som blir kvar så kan man troligtvis ta ut runt 50 terrawattimmar.

    Skogsägarna kan få ersättning för sådant som annars lämnas kvar och sågverken kan få en högre lönsamhet genom att sälja restprodukter med ett lägre värde som sågspån, flis och bark. Att utvinna biobränsle från skogsrester blir en satsning med många vinnare menar Preem.

     Det som blir över efter en skogsavverkning kan bli fordonsbränsle. År 2019 tror Preem att de kan provköra pyrolysolja på ett av sina raffinaderier för att få fram biodrivmedel.
    Det som blir över efter en skogsavverkning kan bli fordonsbränsle. År 2019 tror Preem att de kan provköra pyrolysolja på ett av sina raffinaderier för att få fram biodrivmedel. FOTO: Niklas Larsson

    Börjar med sågspån

    Till att börja med vill man använda sågspån som är en mer homogen råvara än grot. Preem menar att man istället för att elda med sågspån kan elda med grot för att få mer sågspån i processen till biodrivmedel.

    LÄS MER: Så bekämpar man skadegörarnaLÄS MER: Plöjningsfritt ger jackpott på CharlottenlundLÄS OCKSÅ: Här är uppfödaren som knäckt drömgränsen

    Därför vill Preem använda skogsråvara

    Helt förnybara och bland de mest hållbara råvaror man kan få ur ett helhetsperspektiv.

    Ökar värdet på skog och skogstillgångar.

    Ökar värdet för sågverken.

    Bidrar till att öka sysselsättningen i glesbygd, där skogsråvaran finns.

    Finns i så stora mängder att det finns möjlighet att gå från ett importberoende av drivmedel till att täcka det inhemska behovet och kanske till och med få en viss export.

    Källa: Preem

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen