Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 10 juli 2015

    Ljusning för skogsmetanolen

    Den stora metanolfabriken i Värmland, som ska göra biodrivmedel på skogsråvara, är närmare att bli verklighet. Efter envis kamp har Björn Gillberg fått regeringen att föreslå att biometanol ska bli skattebefriat, vilket gör biometanolen konkurrenskraftig.

    Seger för biometanolen och Björn Gillberg på Värmlandsmetanol.
    Seger för biometanolen och Björn Gillberg på Värmlandsmetanol.

    – Nu är det inget att snacka om längre, biometanolen drabbas inte av någon skatt alls från nyår, säger Björn Gillberg på Värmlandsmetanol.

    Värmlandsmetanol vill i Hagfors bygga en förgasningsanläggning för produktion av metanol av skogsråvara för 3,5 miljarder kronor. Fabriken slukar 1 000 ton, cirka 800 kubikmeter virke om dygnet, en välkommen investering i en bygd med mycket låga massavedspriser.

    Full befrielse

    Problemet för Värmlandsmetanol är att biometanol inte haft någon skattebefrielse till skillnad från till exempel etanol.

    Nu höjs energiskatten på etanol och fame, samtidigt som det i regeringens lagrådsremiss inför höstbudgeten för första gången i klartext står att metanol av biomassa föreslås ges full befrielse från energi- och koldioxidskatt.

    Anledningen är att biometanol kostar cirka en krona mer per liter att tillverka jämfört med etanol.

    – Nu är det slut på privilegierna för etanol och fame. Nu skapar man likartade förutsättningar för alla biodrivmedel, säger Björn Gillberg.

    Blir konkurrenskraftig

    Med en skattebefrielse är biometanolen konkurrenskraftig. Och dessutom gillar Gillberg att EU vill se en satsning på skogsbaserade biodrivmedel och har beslutat om en begränsning på högst sju energiprocents livsmedelsbaserade biodrivmedel från 2020.

    – Nu är vi där vi var i våra kalkyler för tre år sedan, ingen skatt alls på metanol. Det här öppnar för helt andra diskussioner med de investerare som suttit skrämda och väntat sedan regeringen började beskatta biometanol 2012.

    Krävs besked

    Nu tas projektet ur malpåsen och Värmlandsmetanol börjar prata med investerarna.

    Men för att fabriken i Hagfors verkligen ska bli verklighet krävs också besked om långsiktiga och gynnsamma styrmedel.

    – Är det så att staten vill se en fossilfri fordonsflotta 2030 så räcker det inte med att beskatta biodrivmedel så att de hamnar på ungefär samma prisnivå som bensin och diesel. Det bästa vore att man gav signalen, att biodrivmedel, vilken sort det än må vara, alltid kommer att vara billigare än bensin och diesel, då öppnar man portarna, då kommer investerarna.

     

    LÄS MER: Lantmännens Agroetanol oroas av högre skatter

    Till toppen