Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 7 december

    Smarta tipset som ökade försäljningen

    Under några få veckor ska de svenska julgransodlarna få betalt för det arbete de lagt ned. Så här gjorde några odlare för att öka lönsamheten.

    – Vi säljer helgen före och efter lucia. Det kommer folk hit och har med sig något att grilla och går ut i skogen och hugger sin gran, säger Jeanette Josefsson, granodlare utanför Laholm i Halland.

    Hon och maken Roger Josefsson har satsat på självhuggning, att kunderna får gå runt och leta upp sin egen gran i odlingen och hugga den själv.

    – Många kommer hit i tre generationer, med farmor, farfar och barn. De gör det till en heldag, att hugga gran, träffa tomten och grilla.

     Jeanette och Roger Josefsson marknadsför sina granar via Facebook med gott resultat.
    Jeanette och Roger Josefsson marknadsför sina granar via Facebook med gott resultat.

    Säljer tusen granar per år

    Tor Nylinder utanför Uppsala har också sin odling som en sidoverksamhet och säljer runt 1000 granar per år.

    – I år har jag faktiskt slutat med egen försäljning och satsat på att leverera i parti i stället. Eftersom jag har mycket annat för mig så blir det mycket enklare.

    Han har i år skaffat en webbplats och försöker bygga upp varumärket Upplandsgranar. Han tror också att det behövs något extra för att kunna konkurrera med de stora aktörerna.

    – Jag marknadsför mig som något annorlunda än de danska och skånska granarna. Min marknad är Mälardalen och jag tror att jag är Upplands enda julgransodlare och marknadsför granarna som närodlade och giftfria.

    LÄS MER: Ikea ratar blågula granar

    För paret Josefsson i Halland är granförsäljningen lite ”grädde på moset”. Den större verksamheten är klippris, pynt som säljs till kyrkor, blomsteraffärer och privatpersoner.

    Marknadsföring i sociala medier

    Förra året testade de att marknadsföra granförsäljningen på Facebook, med gott resultat, men är rädda för att göra för mycket reklam.

    – Nej det vågar vi inte. Vi ska ha granar till alla och hinna ta hand om alla som kommer. Det ska vara mysigt.

    LÄS OCKSÅ: Hårda straff kan vänta grantjuvenLÄS OCKSÅ: Kraftig prishöjning på julgranarLÄS OCKSÅ: Missarna i Schyfferts kött-tv

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen