Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Krönika 9 november

    Det är svårt att ha principer

    Det bästa kan vara det godas fiende i transportpolitiken, anser ATLs skogsreporter Ulf Aronsson.

     För tyngre lastbilar är "det bästa det godas fiende". Men det är inget som bromsar elcyklarna.
    För tyngre lastbilar är "det bästa det godas fiende". Men det är inget som bromsar elcyklarna.

    Oavsett åsikt är det bra om de är baserade på någon princip. Då är chansen större att de leder mot målet. Det är också bra om de med motsatt åsikt baserar sig på principer, annars kan åsikterna lätt framstå som ologiska.

    Flera års svensk forskning visar att större och tyngre lastbilar är bättre på alla plan. Transporterna blir billigare och miljöpåverkan minskar utan att vägslitage eller olycksrisker ökar. Trots det har det funnits en ofantlig tröghet i att tillåta tyngre bilar på svenska vägar. Motivet uppges vara att det är bättre om transporterna går på järnväg. Principen skulle då vara att det är fel att gynna något som är bra om det finns något ännu bättre.

    Det stympade beslutet för att tillåta tyngre bilar innebär i praktiken att det blir svårt för åkare att få ekonomi i investeringen i en ny bil, samtidigt som fullbelagda järnvägar inte sväljer mer transporter. Och i skogen lär avsaknaden av stickspår till avläggen hämma tågfrakt under överskådlig tid.

    Resultatet blir ett status quo där det förment bästa står i vägen för något som är bra.

    Men på andra trafikområden tillämpas andra principer. Motivet till att anslå en dryg miljard till elcyklar är att bilister ska gå över till ett mer miljövänligt alternativ. Men varför i så fall inte gå hela vägen och premiera vanliga cyklar som har en avsevärt lägre miljöpåverkan både i tillverkning och i drift? Vad gäller elcyklarna verkar principen vara att en mindre förbättring också är bra, även om det finns något ännu bättre.

    Och för den som tror att elfordon saknar miljöpåverkan räcker det med att studera utvecklingen av fiskbestånd och biologiska mångfald i de utbyggda norrlandsälvarna för att inse motsatsen.

    Slutsatsen blir att det är svårt att ha principer. Medan man funderar över det kan man undra vad som egentligen har lägst miljöpåverkan per tonkilometer i en LCA-analys: En 74-tons timmerbil på biodiesel från skog eller en cykel på el från vattenkraft?

    LÄS MER: Hård kritik mot EU-förslag att rata talloljaLÄS OCKSÅ: 74-tonnare: Det bidde en tummeLÄS ÄVEN: Rekordresultat för HVO-producentPREMIUM: Nytt förslag om HVO väcker motstånd

    Detta är en kommenterande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att skribenten svarar för åsikterna i artikeln. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen