Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 9 January

    "Trettonhelgen virkeschefernas värsta vecka"

    En blöt och varm höst ger Billerud Korsnäs problem med råvaruförsörjningen, och ett beräknat tapp på 80-100 miljoner kronor. Andra aktörer verkar ha klarat sig bättre.

     – Om intervallet med massavedsbrist vart femte till tionde år håller i sig är det en utmaning vi måste hantera, säger Uno Brinnen.
    Bild 1/2 – Om intervallet med massavedsbrist vart femte till tionde år håller i sig är det en utmaning vi måste hantera, säger Uno Brinnen. FOTO: HE Nygren AB/Billerud Korsnäs
     – Avverkningarna går bra, det är skogsbilvägarna som är problemet, säger Sofia Peterson. (Arkivbild)
    Bild 2/2 – Avverkningarna går bra, det är skogsbilvägarna som är problemet, säger Sofia Peterson. (Arkivbild)

    – Tillgången på ved är god, det är egentligen ett åtkomstproblem och ett transportkapacitetsproblem efter den milda hösten och vintern, framför allt i södra Sverige.

    Så kommenterar Uno Brinnen, skogsdirektör Billerud Korsnäs, uppgifterna om att företagets resultat för årets första kvartal beräknas minska med 80 – 100 miljoner kronor på grund av råvarubrist.

    Dålig bärighet

    Dålig bärighet i skogen gör det svårt att komma åt virket och samtidigt har det varit svårt att köra in det till industri när skogsbilvägarna inte håller.

    – Dessutom blir det annan skog när vi får dirigera om avverkningarna till bärigare trakter, det blir mindre gran och löv och mer tall. Samtidigt ökar transportavstånden vilket innebär att transportkapaciteten minskar.

    Värst i Baltikum

    Enligt Uno Brinnen är situationen likadan i Finland, där Billerud Korsnäs också har ett bruk, och kanske speciellt i Baltikum varifrån de också tar en del av sin råvara.

    För att kompensera för råvarubristen jobbar de bland annat med mixförändringar i produktionen.

    – Vi har en stor produktfamilj och vi försöker variera grundrecepten utifrån den råvara som är tillgänglig, säger Uno Brinnen.

    Eucalyptusimport

    Enligt honom är den här typen av råvarubristen återkommande med fem till tio års intervall. Sedan förra bristsituationen har de också utvecklat en ny dellösning.

    – Då testade vi om vi kunde köra med eucalyptusflis. Det kan vi hantera nu och har därför importerar eucalyptusflis från Sydamerika till vår anläggning i Gävle.

    Hur mycket den importen kostar vill inte Uno Brinnen gå in på, mer än att transportkostnaden blir en stor andel både på den råvaran och på den råvara som körs längre distanser inom Sverige.

    Bättre maskiner

    Att investera i bäriga vägar överallt skulle inte heller vara någon lösning, anser Uno Brinnen.

    – Det går inte att få ihop den kalkylen, det är för dyrt att bygga vägar. Det viktiga är att ha rätt träd på rätt ställe och bättre maskiner för att öka åtkomligheten, till exempel variabelt däckstryck på timmerbilarna och bärigare maskiner i skogen.

    Öka tillväxten

    – Om intervallet för massavedsbrist håller i sig är det en utmaning vi måste hantera. Och om det är klimatrelaterat så är det bästa sättet att motverka det att fortsätta bruka skogen och att öka tillväxten för att binda mer koldioxid och motverka klimateffekten, avslutar han.

    Andra aktörer om virkesförsörjningen efter den blöta hösten:

    Carl Norell, presskontakt Stora Enso, säger att företaget inte kan kommentera frågan på grund av att de befinner sig i en tyst period inför kvartalsredovisningen.

    ”Men generellt gäller att om vi skulle påverkas av detta eller andra marknadsfaktorer i sådan omfattning att det anses betydande så kommunicerar vi det via pressmeddelande till hela marknaden”, skriver han i ett mejlsvar.

    Henrik Sjölund, VD Holmen:

    – Vädret påverkar alla, och när det är en blöt vinter är det lite mer utmanande att få ut pinnarna. Hittills har det hållit sig inom normal variation den här säsongen. Vi upplever inga produktionsbegränsningar, och ser inte att virkesmarknaden ändrats sen vi kommenterade den i samband med rapporten för tredje kvartalet.

    Sofia Petersson, virkeschef Södra:

    – De senaste månaderna har ställt försörjningen på sin spets. Men vi har klarat försörjningen till industrin genom att vi har en stor traktbank och väljer de som ligger nära större vägar. Avverkningarna går bra, det är skogsbilvägarna som är problemet. Nu har vi haft minusgrader sen i lördags vilket snabbt gjort en del vägar tillgängliga. Sen går det inte att spekulera i hur vädret blir framåt, och det kan vi inte heller påverka.

    Fredrik Klang, chef för marknadsområde Syd på Sveaskog:

    – Det är en kärv situation nu, trettonhelgen är alltid virkeschefernas värsta vecka. Det är en låg aktivitet under helgerna, och nu är det nog ett kärvt läge för alla de stora aktörerna, det är årstidstypiskt.

    – Men jag tror inte att det nu skulle lösas av frusen mark och lätta lastbilar. Det har varit en hög efterfrågan under hela hösten, många anläggningar har slagit produktionsrekord, så det har inte blivit någon lageruppbyggnad och nu är alla lager slut.

    – För Sveaskogs del kör vi efter plan, men kan inte få fram något extra. Slutavverkningarna går för fullt så vi får jobba med gallringsplanering, och med lite kyla under januari och februari så tar det sig nog. Det viktiga nu är att skogen hjälper viktiga kunder som vågar investera.

    LÄS MER: Blöt höst bekymmer för Billerud KorsnäsLÄS OCKSÅ: Miljardsmäll för Billerud KorsnäsLÄS ÄVEN: ”Köpa skog inte en del av strategin”PREMIUM: Skogsägare beläggs med munkavle

    Till toppen