Gå till innehåll
  • svg_commentsatlicons_arrow-11atlicons_arrowsvg_facebooksvg_linkedinsvg_mailatlicons_menuatlicons_molnigtsvg_playsvg_searchatliconssvg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login atlicons_like

    Pengar att tjäna när konsumenten bestämt sig

    Närmast sensationell ökning av svenska köttproducenters nettoresultat – här finns pengar att tjäna nu när den svenska konsumenten har bestämt sig, skriver reporter Martin Berg i en marknadsanalys.

     "Viktigast i det sammanhanget är att handeln fortsätter att märka och marknadsföra det svenska vilket man också kommer att göra om det finns pengar att tjäna – och det verkar ju som om den svenska konsumenten har bestämt sig. Det ska vara blågult på biffen", skriver ATLs reporter Martin Berg.
    "Viktigast i det sammanhanget är att handeln fortsätter att märka och marknadsföra det svenska vilket man också kommer att göra om det finns pengar att tjäna – och det verkar ju som om den svenska konsumenten har bestämt sig. Det ska vara blågult på biffen", skriver ATLs reporter Martin Berg. FOTO: Magnus Berg

    Nu har Jordbruksverkets statistik över nötköttsföretagens resultat och lönsamhet för 2015 kommit.

    Den visar på en närmast sensationell ökning av svenska köttproducenters nettoresultat som steg med 135 procent mellan 2014 och 2015.

    Kanske inte helt oväntat med tanke på de två senaste årens prisnivåer för nötköttet samtidigt som kostnaderna inte ökat nämnvärt.

    Tittar man på posten för Intäkter i kronor av nötkreatur stiger den från ha legat och skvalpat kring 100 000 kronor i genomsnitt per företag i flera år till över 200 000 kronor 2015.



    Resultat upp 135 procent 2014-2015. Nettoresultat visar samtliga intäkter minus kostnader. Källa: Jordbruksverket

    Nu ska den här statistiken visserligen tas med en nypa salt eftersom det urval som Jordbruksverket gör är relativt sett litet mot antalet totala köttföretag men det ger en klar indikation på utvecklingen.

    De drygt 100 nötköttsföretag av totalt cirka 7 000 som Jordbruksverket tar sin statistik från levererar ju reella siffror.

    Lönsamheten har också med största sannolikhet fortsatt att förbättras under 2016. Prisstatistiken visar ju att nötköttspriserna fortsatt stiga även om de planat ut under 2016. Statistiken visar också att kostnaderna har legat kvar på ungefär samma nivå.

    FOTO: Ann Lindén

    Som ATL tidigare rapporterat förbereder sig också lantbrukare för att öka produktionen av nötkött rejält. Det visar bland annat statistiken över antalet nya planerade platser för dikor som ökat med drygt 80 procent jämfört med förra året samt det faktum att det aldrig funnits så många dikor i landet som nu.

    Problemet är att det tar tid innan investeringarna visar sig i slaktstatistiken och i utbudet till konsumenterna. En fara för lantbrukare, i det sammanhanget, är att marknaden om ett par år kan svämma över av svenskt nötkött. Men det finns också en risk för att underskottet håller i sig om den svenska mjölkproduktionen fortsätter att sina. RELATERAT: God kalkyl gör att han satsar på egen köttgård

    Mellan 60 och 70 procent av det svenska nötköttet kommer från en gammal mjölkko och uppfödare måste ha tillgång till mjölkproducenters kalvar.

    En sak är dock säker: Slakterier och förädlare vill se ett högre utbud av nötkött eftersom konkurrensen om det svenska köttet är stenhård vilket pressar upp priserna och slår mot deras marginaler. En realitet som ledde till att HK Scan hal­verade sitt rörelseresultat på den svenska marknaden förra året. Det snäva utbudet har också resulterat i att importen av nötkött ökat något mellan 2015 och 2016.

    Ännu en positiv faktor för producenter är att konsumtionen av kött ökar i Sverige, trots det ökande intresset för vegetariskt och ekologiskt. Framför allt för det vita köttet men även nötköttskonsumtionen ökade något samtidigt som konsumtionen av griskött tappade något.

    Men det som kanske mest bådar för att svenska producenters investeringar inte ska vara förgäves är att branschen tagit ett helhetsgrepp från gård till butiksdisk.

    Viktigast i det sammanhanget är att handeln fortsätter att märka och marknadsföra det svenska vilket man också kommer att göra om det finns pengar att tjäna – och det verkar ju som om den svenska konsumenten har bestämt sig. Det ska vara blågult på biffen.

    FOTO: Ann Lindén

    VIDEO: Ung nötköttsproducent sponsras med tjur

    Kommentarer

    Genom att kommentera på ATL.nu så godkänner du våra regler.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? Logga in här för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    Prova-på-pris
    49:-/mån
    • 3 mån för bara 147 kr (ord pris 297 kr)
    • Ingen bindningstid
    • Spara 150 kr
    Till toppen