Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag

    Press viktigt för pris

    Om omvärlden fortsätter att skaka kommer förmågan hos mjölkbönderna att sätta press på industrisidan vara en framgångsfaktor – oavsett vem industrisidan styrs av, skriver ATL:s Oskar Schönning i en marknadsanalys.

    När Arla nyligen kommunicerade sin höjning av junipriset till bönderna för den konventionella mjölken var det glada nyheter på flera sätt. Dels för att farhågorna för en krissommar likt den 2016 kan avskrivas, men också för att marknadsledaren Arla sätter press på andra aktörer på den svenska mjölkmarknaden.

    Men vad är egentligen tur och vad är skicklighet när det gäller mjölkpriset? I beskedet om junipriset talar Arlas Sverigechef Patrik Hansson uteslutande om händelser i omvärlden. Det är inte första gången. Även i tidigare besked om mjölkpriset, både i uppgång och nedgång, finns ett närmast totalt fokus på den omgivande marknaden.

    Det är förvisso logiskt. Händelser i omvärlden påverkar både Arlas och andra mejeribolags intjäningsförmåga och därmed också möjligheten att betala bönderna ett visst pris för mjölken. Men det som lätt kan glömmas bort i ett så starkt fokus på omvärlden är den egna prestationen.

    Som ATL tidigare har visat är det svårt för en vanlig Arlabonde att få insyn i verksamheten. Inte heller av Arlas månatliga uppdateringar av mjölkpriset går det att utläsa vad i betalningen som speglar ett marknadspris och vad som speglar Arlas prestation.

    För de norrländska bönderna – som har satt som mål att ligga över Arla i pris – tillkommer ytterligare komplikationer. Samtidigt som regeringens höjda Norrlandsstöd börjar betalas ut sänker Norrmejerier utbetalningarna till bönderna och inför dessutom en ny modell för betalning för mjölken. Här har de bland annat lånat begreppet acontopris av Arla. Men beräkningen av priset – som fått intern kritik – är invecklad och sker på ett sätt som gör att Norrmejeriers pris framstår som högre än om beräkningen gjorts på samma sätt som inom Arla.

    Sedan mejeriverksamheten i Skånemejerier såldes till franska Lactalis sker betalningen genom att bönderna får Arlas pris plus ett tillägg per levererat kilo. Men efter 2022, då affären med Lactalis är klar, blir Skånemejerier ekonomisk förening ett fritt producentkooperativ med möjlighet att leverera sin mjölk till vilken aktör de vill.

    Enligt uppgift till ATL har Lactalis vinststyrt mejeriverksamheten stenhårt sedan de tog över ägandet efter bönderna. Det antyder att det finns utrymme att skära på kostnaderna i fler av de gamla bondekooperativens mejerier. Arla har försiktigt inlett en sådan resa med sitt sparprogram Calcium, medan ledning och styrelse i Norrmejerier nyligen fått fortsatt förtroende att spendera för att växa på intäktssidan.

    Som ATL tidigare har kunnat visa har Norrmejerier haft svårt att hävda sig gentemot Arla när det gäller betalning till bönderna de senaste åren. Om man jämför de tre största mjölkkooperativen i Sverige är det alltså bönderna i Skånemejerier ekonomisk förening som dragit det längsta strået när det gäller mjölkpriset de senaste åren. Om omvärlden fortsätter att skaka kommer förmågan hos mjölkbönderna att sätta press på industrisidan vara en framgångsfaktor – oavsett vem industrisidan styrs av. Det är skillnad på att få betalt och på att ta betalt.

    LÄS OCKSÅ: Han vill ge Norrlandsbönderna mer betaltLÄS OCKSÅ: Norrmejerier sänker mjölkprisetLÄS OCKSÅ: Nu kan det vara dags att spara i toppen

    Detta är en analyserande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att slutsatserna är skribentens egna. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen