Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Ledare 12 september

    Uppblåst om gårdsförsäljning

    Frågan om gårdsförsäljning av alkohol är aktuell igen, och återigen omotiverat kontroversiell. Det är omöjligt att förstå varför utan det symboliska värdet av monopolet.

    Gårdsförsäljning av alkohol har varit uppe till diskussion vid ett flertal tillfällen, och för några veckor sedan var det dags igen. Sverigedemokraterna säger sig vara för och skulle därmed kunna få majoritet tillsammans med Alliansen, men det är mer komplext än att blocken är tydligt för och emot. Frågan står fortfarande och stampar eftersom den är kontroversiell, och anledningen till det är framför allt dess symbolvärde.

    Vid en närmare granskning av gårdsförsäljningens möjliga påverkan är det enkelt att komma till slutsatsen att det är en tämligen liten fråga. Det svenska jordbruket och den svenska livsmedelsproduktionen blir allt mer specialiserad och måste i allt högre grad konkurrera med kvalitet.

    Därför ser vi mer av naturbeteskött, ”solhavre” och andra alternativa spannmålssorter, alkoholhaltiga drycker som svenskt vin och mikrobryggerier som tillverkar ale och ipa. Det handlar i regel om små producenter som försöker skapa kvalitativa och unika produkter för att sedan kunna ta ut ett högt pris med bättre marginaler. Det är den vägen svenska livsmedelsproducenter måste gå.

    Och efterfrågan finns, den svenska medelklassen blir allt mer benägen att lägga pengar på mat och dryck av riktigt god kvalitet. Om fler lantbruk kan räddas av nya alternativa produkter är det positivt. Gårdsförsäljningen kommer in då dessa producenter inte får sälja sina produkter själva. Det är i dag ett stort problem och hindrar utvecklingen. Att leverera till beställningssortimentet hos Systembolaget är dessutom komplicerat för små leverantörer.



    Det är ingen stor lagändring som behöver göras, redan i dag finns så kallade ombud som får erbjuda uthämtning av alkohol. Skulle dessa bara tillåtas ha ett eget lager skulle små producenter själva kunna bli ombud för sina egna produkter.

    Så varför är det så känsligt med gårdsförsäljning? Det är ingen enkel höger/vänsterfråga, även Liberalerna och Kristdemokraterna är osäkra. Anledningen är helt enkelt den symboliska kraften i gårdsförsäljningen och risken för Systembolagets monopol, en grundbult i den svenska alkoholpolitiken. Många politiker är rädda för att den lilla frågan om gårdsförsäljning skulle hota att omkullkasta hela systemet.

    Det går till viss del att förstå deras oro, många ser Systembolaget som en mycket viktig del av folkhälsan. Men någonstans bör vi gå vidare från denna irrationella oro på det här området. Att ett tiotal vingårdar i Sverige skulle tillåtas sälja några dyra flaskor ovanligt vin i samband med att de har guidade turer kommer inte omkullkasta Systembolaget. Det är dags att avdramatisera gårdsförsäljningen.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på ATL.nu så godkänner du våra regler.

    Till toppen