Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Ledare 7 mars

    Svårt för LRF att vara entreprenör

    LRF presenterar ett positivt ekonomiskt resultat, bättre än förra årets förlust. Stora städaktioner har gjorts, inte minst inom LRF Media, och fler väntar.

    Närmast handlar det om dotterbolaget by-gruppen som har gått med förlust i flera år.

    LRF:s affärsverksamhet har färdats på långa och krokiga vägar. Under en period deltog organisationen gärna i omfattande strukturaffärer och ryckte ut till en krisande kooperations hjälp. Det oerhört kostsamma Spira-äventyret som skulle skapa ett mycket stort och lönsamt matfågelföretag slutade med förluster på flera miljarder kronor. Så var den eran över.

    Ett återkommande tema är att när LRF vill driva företagsamhet som vänder sig direkt till konsument, det vill säga till vanligt folk, har det varit besvärligt. Att framhålla svenska bönder och deras verksamhet och produkter brukar vara det ideologiska argumentet men förhoppningen att tjäna pengar är alltid med i bilden.

    Det brukar inte lyckas. Ett lysande undantag är dock tidningen Land som när den startade 1971 snabbt etablerade sig som en av Sveriges absolut största tidskrifter, något som den fortfarande är.



    Men det finns andra exempel. Man nämna den livsmedelsaffär i centrala Stockholm som LRF drev under en kort period omkring förra sekelskiftet. Den rikliga utgivningen av tidskrifter som LRF Media bedrev slutade med stora förluster. Det ursprungliga syftet att lyfta fram livet på landet med titlar som Lantliv och Gods & gårdar övergick i vild jakt på pengar. Att ge ut den amerikanska tjejtidningen Cosmopolitan är långt ifrån det bildningsideal som LRFs föregångare RLF stod för från 1930-talet och framåt.

    Bygruppens dåliga resultat beror delvis på att konferensanläggningen Sånga-Säby har det kärvt men det största problemet är den restaurang i Stockholm som nu läggs ned. Den var pilotprojektet i en stor satsning på restaurang- och kaféverksamhet som skulle lyfta fram och marknadsföra svenska livsmedel. Det var stort tänkt och skulle rullas ut över landet som en franchisekedja. När nu pilotprojektet har havererat känns den tanken passé.

    Det är lockande att vilja upprepa Land-succén från 1971 men det är inte lätt. Att som LRF har gjort starta samarbeten med till exempel Ica, som kan detaljhandel, är en tryggare väg att gå än att ta på sig den svåra entreprenörrollen.

    LRF:s dotterbolag ägnar sig nu till största delen åt verksamhet som riktar sig till lantbruk och andra företag. Det kan också diskuteras men är en mer naturlig hemmaplan. Med ny ordförande efter stämman blir det upp till en ny ledning att planera framtiden. Att närma sig konsumenten genom samarbete verkar vara en bra lösning.

    Tord Karlsson

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    Prova-på-pris
    49:-/mån
    • 3 mån för bara 147 kr (ord pris 297 kr)
    • Ingen bindningstid
    • Spara 150 kr
    Till toppen