Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Ledare 21 april

    Mörkade priser en trist tradition

    Det är en svensk specialitet inom lantbruksbranschen att hålla de priser som spannmålshandel, mejerier och slakterier betalar för sina produkter hemliga. Slakterierna redovisar i och för sig en notering, men de verkligt betalda priserna är långt från dessa och inte alls överskådliga.

    Det är en svensk specialitet inom lantbruksbranschen att hålla de priser som spannmålshandel, mejerier och slakterier betalar för sina produkter hemliga. Slakterierna redovisar i och för sig en notering, men de verkligt betalda priserna är långt från dessa och inte alls överskådliga.

    Spannmålshandeln har under lång tid varit helt ogenomskinlig vad gäller avräkningspriser.

    Marknadsledaren Lantmännen, som tidigare var öppen med priserna, slöt sig med hänvisning till de få aktörerna och sin marknadsledande ställning. Det är lite pikant eftersom marknadsledaren på mejerisidan nästan är den enda som redovisar priserna både i uppgång och nedgång.

    Till skillnad från bruket i andra länder kunde Jordbruksverket då inte leverera något spannmålspris till den EU-gemensamma statistiktjänsten, som man gör med kött av olika slag.



    Som oberoende aktör kan verket samla in priser från flera aktörer. Det litar slakterierna på men det gjorde inte spannmålshandeln.

    Det är nu efter många om och men åtgärdat och nu kan man åtminstone få se ett exportpris för svenskt vete ett par veckor i efterhand. Det finns tillgängligt bland marknadsnoteringarna på ATL:s webb.

    Mejerierna ansluter sig till samma hemliga sällskap som spannmålshandlarna trots att marknadsledaren Arla i det fallet kör med öppna kort. Eftersom Skånemejeriers pris är relaterat till Arlas kommer öppenheten på köpet. I övrigt är det stängt.

    Det som händer är att man släpper lite information när man betalar bra för mjölken och sedan hänger det kvar som en anekdot fast det inte gäller längre när priset har gått ner. Det duger inte.

    För säljaren är det naturligtvis viktigt att kunna jämföra de tänkbara köparnas erbjudande och värdera sitt läge. Det är numera intressant även i mjölkbranschen.

    Det aktuella mjölk- eller vetepriset är en sak. Egentligen är det betalningsförmågan över tid som räknas, och det får man inte veta förrän man kan granska årsredovisningarna, och där är det tack och lov lättare.

    De kooperativa mejeriernas årsredovisningar är tillgängliga och förutsatt att de andra företagen är aktiebolag blir resultaten offentliga så småningom.

    Så är det inte i alla länder, långtifrån. Det är en bra funktion i det svenska affärsklimatet att man enkelt kan granska sina affärskontakter.

    Men det förtar inte behovet av aktuell prisinformation. Mer transparens och tydlighet och mindre anekdoter och luftpriser önskas. Det vore en fin ny svensk tradition. PREMIUM: Mjölkpriset – “Det är ett hemlighetsmakeri i dag”PREMIUM: Här är mejeriet som betalar i topp

    Till toppen