Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 11 november

    Tvingades ut i vägkanten - traktorn välte

    Tomelilla

    Johan Lundin slog runt med sitt stora traktorekipage efter att ha tvingats ut i vägkanten av en mötande personbil. Omskakad men oskadd kunde han krypa ur den kraschade hytten.

    – Bilen bara körde vidare. Många bilister uppträder respektlöst mot oss med traktorekipage, säger han.

     Johan Lundin tvingades ut i vägkanten av en mötande bil. Det slutade med att ekipaget välte.
    Bild 1/4 Johan Lundin tvingades ut i vägkanten av en mötande bil. Det slutade med att ekipaget välte.
     Traktor med fullastad gödseltunna kan lätt komma upp i 50 tons totalvikt. Ekipaget är brett och ett möte kräver hänsynstagande från medtrafikanter.
    Bild 2/4 Traktor med fullastad gödseltunna kan lätt komma upp i 50 tons totalvikt. Ekipaget är brett och ett möte kräver hänsynstagande från medtrafikanter.
     Johan Lundin kommer från Jämtland. Han jobbar som traktorförare i Skåne under sommarhalvåret och kör pistmaskin i fjällen på vintern.
    Bild 3/4 Johan Lundin kommer från Jämtland. Han jobbar som traktorförare i Skåne under sommarhalvåret och kör pistmaskin i fjällen på vintern.
     Bara några timmar efter olyckan var Johan tillbaka i traktorhytten.
    Bild 4/4 Bara några timmar efter olyckan var Johan tillbaka i traktorhytten.

    Det var i onsdags morse runt halv åtta som det hände. Johan Lundin hade börjat redan klockan sex och tömt den tredje gödseltunnan för dagen. Nu var han på väg tillbaka till gården för att fylla på ett nytt lass. Han körde en Fendt 939 i kombination med Samsons tunna PG 27. Utan last väger ekipaget cirka 24 ton. Med tunnan full av gödsel når totalvikten över 50 ton.

    Vägrade väja

    Johan kör på allmän väg som är grusbelagd, men hyggligt bred och med en välutvecklad bombering. Vägen är rak och han ser i gryningsljuset att två mötande personbilar närmar sig med 50 till 100 meters mellanrum. Han sänker farten och närmar sig vägkanten, han är beredd.

    Bilarna kör inte heller fort. Den första bilen hjälper till, saktar ner, går ut på sin kant och mötet går bra. Bil nummer två ligger däremot kvar nära vägens mitt och tvingar Johan hålla ännu längre åt höger.

    Försökte parera

    Eftersom det stora traktorekipaget väjer så är själva mötesögonblicket friktionsfritt.

    Plötsligt känner Johan ett hugg från tunnan som kommit för långt ut och trycker på mot traktorn.

    Han försöker parera kastet från tunnan genom att styra åt motsatt håll, men det är för sent. Tunnan kommer upp mot traktorn som en fällkniv, ekipaget knyter sig, slår runt och lägger sig på sidan tvärs över vägen.

    “Hoppa ej”

    Johan minns bara en tanke från själva volten: ”Om traktorn stjälper, håll fast i ratten. Hoppa ej!”

    Den gula varningstexten satt i morfars Volvo 4400 på gården i Offerdal, Jämtland, där Johan vistades mycket som barn.

    Budskapet hade fastnat. Johan höll ett krampaktigt tag i ratten när hans Fendt slog runt den här onsdagsmorgonen på Österlen.

    Droppar diesel

    Nästa minne är hur han ligger mot hyttaket med fötterna mot den krossade vindrutan. Motorn är fortfarande i gång, men det droppar diesel från traktorn mot det heta avgasröret. Johan får en bild i huvudet från alla filmscener där kraschade bilar inom några sekunder flyger i luften med en eldstorm. Han stoppar motorn med nyckeln, famlar efter huvudströmbrytaren på hyttens högra sida och slår ifrån den också.

    Ont i kroppen

    Nu gäller det att ta sig ut ur hytten. Han får tag på mobil och plånbok, trycker ut resterna av vindrutan med fötterna och kravlar sig ut så snabbt han förmår. Johan fortsätter att krypa bort från traktorn ut i rapsåkern. Det gör ont lite varstans i kroppen och han är ännu osäker på om något är brutet.

    Inget brutet

    Men alla ben i kroppen verkar vara hela. Johan tar telefonen och ringer sin arbetsgivare, Bengt Nilssons Maskinstation, som snabbt kommer på plats samt kontaktar polis och bärgare.

    Den mötande personbilen då? Den som indirekt orsakade olyckan genom att inte underlätta mötet med traktorekipaget?

    – När jag låg där i hytten kunde jag se bilens bromsljus tändas i några sekunder. Sedan slocknade de igen, jag såg positionsljusen och bilen försvinna, berättar Johan Lundin när ATL träffar honom två dagar efter olyckan och åker med honom när han kör gödsel med ett annat ekipage.

    Köra igen

    Det olycksdrabbade ekipaget står på verkstad. Johan gjorde ett läkarbesök samma dag som olyckan, sedan gav han sig ut igen.

    – Jag ville komma i gång med traktorkörningen så fort som möjligt efter olyckan. Annars var risken att jag inte hade vågat mig på traktorkörning mer.

    Johans arbetsgivare Bengt Nilsson är glad över att olyckan inte ledde till några personskador. Maskinskadorna täcks av försäkringar. Det är första gången någon av hans traktorer slagit runt.

    Dålig hänsyn

    – Johan är duktig och försiktig med maskinerna. Han gjorde vad han kunde för att klara ut situationen. Men det är dåligt med hänsyn i trafiken idag, många kör mot klockan och det görs mycket vansinnesomkörningar, säger Bengt Nilsson.

    Johan Lundin trivs som traktorförare. Så här ett par dagar efter olyckan har chocken lagt sig. Han har fortfarande mycket värk i kroppen och känner av varje gupp ojämnhet som traktorn passerar, men inga synbara skador på kroppen mer än ett sår på vänster fot.

    Smitning

    Lättnaden över att inte vara allvarligt skadad grumlas av besvikelse över medtrafikanternas beteende.

    – Den mötande bilen måste ha sett att jag välte, då är det ju smitning att inte stanna, tycker jag.

    Allt som oftast ser Johan Lundin exempel på hur främst förare av personbilar brister i hänsyn och anpassning till den yrkesmässiga trafik som traktorekipagen utgör.

    Många incidenter

    – Det händer alltför ofta att man får fingret eller att de tutar. Många förstår inte att det inte går att hantera så här tunga fordon hur som helst. Alla som jobbar som maskinförare kan berätta om incidenter, säger Johan Lundin.

    LÄS OCKSÅ: Traktorolycka: “Jag var bara en passagerare”LÄS ÄVEN: Skenande traktor körde in i folksamlingMER LÄSNING: Två skadade i A-traktorolyckaPREMIUM: Tröskan som har fått jobb som nostalgikick

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen