Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 14 maj

    Tandemtraktorernas storhetstid i Skandinavien

    Tandemtraktorerna hade egentligen en optimal uppbyggnad för bästa dragförmåga. All vikt låg på drivhjulen och det fanns ingen styraxel som bromsade. Dragkraften blev mer än den dubbla. Men det fanns också nackdelar.

     Per-Åke Åkesson i skånska Blentarp byggde en tandemtraktor av två stycken John Deere 4440. Båda traktorerna är av årsmodellen 1979. Denna tandem är byggd på senare tid.
    Bild 1/5 Per-Åke Åkesson i skånska Blentarp byggde en tandemtraktor av två stycken John Deere 4440. Båda traktorerna är av årsmodellen 1979. Denna tandem är byggd på senare tid. FOTO: NIKLAS LARSSON
     MIAK, Mannys industrier i Kristinehamn, byggde omkring 70 tandemutrustningar till BM-traktorer. Denna tandem är byggd av två stycken BM 36 och drar en fyrskärig plog.
    Bild 2/5 MIAK, Mannys industrier i Kristinehamn, byggde omkring 70 tandemutrustningar till BM-traktorer. Denna tandem är byggd av två stycken BM 36 och drar en fyrskärig plog. FOTO: NIKLAS LARSSON
     På Dutradagen vid Simmelsberga gård 2016 visades denna engelska DOE 130 tandem, byggd av två stycken Ford 5000 med en total motoreffekt på 130 hästkrafter.
    Bild 3/5 På Dutradagen vid Simmelsberga gård 2016 visades denna engelska DOE 130 tandem, byggd av två stycken Ford 5000 med en total motoreffekt på 130 hästkrafter. FOTO: NIKLAS LARSSON
     Där hytten annars finns har man placerat en extra oljetank och i fronten finns en hydraulpump. Volvo BM T 700 ansågs vara en bekväm traktor.
    Bild 4/5 Där hytten annars finns har man placerat en extra oljetank och i fronten finns en hydraulpump. Volvo BM T 700 ansågs vara en bekväm traktor. FOTO: NIKLAS LARSSON
     Den här tandemtraktorn är byggd av två stycken BM 230 Victor. Bakom traktorn finns en treskärig plog. Vikt på traktorn är 3 900 kilo.
    Bild 5/5 Den här tandemtraktorn är byggd av två stycken BM 230 Victor. Bakom traktorn finns en treskärig plog. Vikt på traktorn är 3 900 kilo. FOTO: NIKLAS LARSSON

    I Skandinavien började man med tandemtraktorer i slutet av 1950-talet och de användes, speciellt i Danmark, ända in på 1980-talet. En tvåhjulsdriven traktor som kopplas ihop med en annan blir ju fyrhjulsdriven och med midjestyrning mellan de båda liknar uppbyggnaden en stortraktor som Steiger. Det är bara det att föraren måste växla två transmissioner och sköta två motorer, bränsletankar, kopplingar och allt annat. Fördelen var att du kunde få mer än fördubblad dragkraft på fältet.

    Dragkraftsprov visade att en tandemtraktor kunde ge en dragkraft som var 1+1 = 2,5. Tandemtraktorn hade ju stora drivhjul och fördelaktig viktfördelning. Den sammanlagda motoreffekten på BM:s första tandemtraktor var 86 hästkrafter och det var den största traktor som företaget tillverkat. Den ganska enkla konstruktionen hade en ram av U-balkar. På den främre traktorns drag hade man monterat en kula och på den vilade den bakre traktorn. Ett stag höll uppe fronten på den främre traktorn i ekipaget och det var fäst i en kula i höjd med kylaren på den bakre. Två dubbelverkande hydraulkolvar skötte styrningen. Kopplingen på den förarlösa traktorn sköttes med hjälp av en vakuumcylinder.

    Svårkört ekipage

    Alla växlar kunde läggas i från förarplatsen på den bakre traktorn. Start, varvtal och stopp manövrerades på respektive traktor. Maskinen blev svårstyrd och inte helt lätt att köra i högre hastigheter. BM beslutade ändå att satsa på maskintypen men överlät tillverkningen av själva tandemutrustningen till företaget MIAK, Mannys industrier i Kristinehamn. MIAK skrotade Bolinder-Munktells tandemtraktor och byggde istället en ram som var kraftigare. Fler funktioner kopplades samman och nu kunde föraren styra motorernas varvtal med bara ett reglage. Sammanlagt tillverkade MIAK 70 tandemutrustningar till BM-traktorer. De största var två stycken BM 470 med en sammanlagd motorstyrka på 146 hästkrafter.

    Samma år som BM i Sverige byggde sin första och enda tandemtraktor hade godset Overgaard i Danmark redan byggt en tandem på två stycken BM 55 med en sammanlagd motoreffekt på cirka 110 hästkrafter. Man hade traktorn till att plöja sank mark som var invallad. En treskärig 20 tums plog kunde dras med traktorn. Åtta hektar kunde avverkas per dag.

    Helsynkad dubbel-700

    På Frijsenborg och Wedellsborg gods i Danmark med 1 600 hektar åker hade man fått många års erfarenheter av tandem-traktorer 1978. Vid denna tidpunkt arbetade sex tandemtraktorer på de bägge godsen i Danmark. Fem av dessa var tandemmonterade Volvo BM T 650 medan den sjätte och nyaste var en tandem T 700 med totalt 180 hk. Ett speciellt chassi tillverkades för tandem-montaget, och dessa chassin tillverkades av företaget Hein & sønner A/S i Randers. Samma firma byggde tandemekipage av Deutz-traktorer till gods i Nordtyskland. De ville inte ha Volvo. Omkring 30 tandemekipage gjordes med Volvo-traktorer.

    Ett av de mest kända tandemekipagen som överlevt i Danmark är det som innehåller två Volvo BM T 700 och som använts på Frijsenborgs gods. En samlare fick köpa det och har bevarat det i sin samling. Denna tandem var den mest avancerade. Förutom växlingen i huvudlådan är det mesta synkroniserat. Växlingen sköts från förarhytten på den bakre traktorn med dels den ordinarie växelspaken och med en extra framme till höger som växlar den främre traktorn. Maskinen kommer att visas på Borgeby Fältdagar 2018.

    VOLVO BM T 700 tandemtraktor

    Motor: 2 stycken TD 42.

    Cylindrar: 8

    Cylindervolym: 8,4 liter

    Effekt: 180 hästkrafter

    Vikt: 8 242 kilo, varav 70 procent på den främre axeln

    Däck: 18.4-34

    Bränsletank: 190 liter (2*95)

    Växlar: 16F/4B

    Källa: ATL

    LÄS OCKSÅ: Han ropade hem sin 814 för ny rekordsummaLÄS OCKSÅ: Kul med lika stora hjulLÄS OCKSÅ: Projekt rädda Parca

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen