Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 juni

    Mat är e-handelns nya gunstling

    Livsmedelsbranschen växer snabbt inom e-handel. De stora grossisterna spänner musklerna för att hänga med, samtidigt som mindre producenter får nya möjligheter.

     Christian Nordenskjöld arbetar med affärsutveckling på LRF.
    Bild 1/2 Christian Nordenskjöld arbetar med affärsutveckling på LRF.
     Köttlådor är ett exempel på framgångsrika områden inom e-handel.
    Bild 2/2 Köttlådor är ett exempel på framgångsrika områden inom e-handel.

    E-handeln i Sverige har fortsatt stark vind i seglen. Av alla branscher är det livsmedelsbranschen som visar störst tillväxt online med 30 procent under första kvartalet i år. Visserligen hjälpte en tidig påsk till att dra upp siffrorna en del, men potentialen är stor: endast drygt två procent av konsumenterna handlar livsmedel online. Dagligvaruhandeln investerar stort för att skapa digitala lösningar.

    – Nu är det de stora drakarna som satsar. Det är grossister som Axfood, Bergendahls och ICA som insett att man måste digitalisera affären, säger Michael Victor, VD för nyhetssajten ehandel.se som bevakar onlinehandel.

    Fördel primärproducent

    Trenden går mot att fler och fler konsumenter vill få hjälp med att plocka varor och få matkassarna hemkörda till hemadressen. Men den växande digitala handeln öppnar även för nya försäljningsmöjligheter för företagare inom jord och skog.

    – Affärsprocesser digitaliseras i allt större utsträckning inom de gröna näringarna. Många företag har inte konsumenten som slutkund och där bidrar utvecklingen bland annat till bättre möjligheter att övervaka ingångna avtal och söka nya affärspositioner, säger Christian Nordenskjöld, affärsutvecklare på LRF.

    Företagare i gröna näringar som satsar på exempelvis besöksupplevelser och boende har mycket att vinna på e-handel och betalningslösningar online. Andra som gynnas är primärproducenter som riktar sig till konsumentmarknaden genom att satsa på förädling, till exempel gårdar som säljer grönsaker eller köttlådor. Alla områden tillåter en relativt enkel och kostnadseffektiv förädlingsprocess, enligt Christian Nordenskjöld.

    – Det ligger inom trenden att handla lokalt och med en nära koppling till ursprung. Det handlar om autenticitet och öppnar dörrar för företag som aktivt vill bygga närmare relationer med konsumenten.

    Anpassa efter mobilen

    Vill man satsa på e-handel är den digitala upplevelsen viktig. Det krävs tydlig leveransinformation och enkla regler för returer. Enligt Michael Victor vid e-handel.se behöver hela branschen bli bättre på att förstå betydelsen av mobiltelefonen, som de flesta online-köp görs via.

    – Där har vissa aktörer inom livsmedel, precis som i andra branscher, stora utmaningar att ta tag i. Det krävs helt andra sätt att kommunicera med kunderna genom en liten skärm än via en stor skärm, säger Michael Victor.

    – Låt dig inspireras av hur andra företag utvecklar sin försäljning digitalt. Ta hjälp av expertis för att få svar på frågan hur jag driver försäljning via olika kanaler för att nå min plattform. Det finns många professionella byråer som jobbar med sådant, säger Christian Nordenskjöld.

    Möt lantbrukaren Kikki Ahlstedt Karlsson i Värmland som skapade egen e-handelsplattform – som blev en succé:

    LÄS OCKSÅ: Abonnemang lantbrukets nya affärsmodellLÄS OCKSÅ: Så tjänar företaget på de anställdas nätverk

    Primärproducent och vill starta e-handel?

    * Starta hemsida för gården? Överväg om du ska beställa en digital betalningslösning samtidigt.

    * Fokusera på mobilen när du bygger hemsida. Allt fler köp görs via mobilen, med mindre skärm ställs nya krav på tydlig kommunikation.

    * Om du redan har en gårdsbutik, och vill börja sälja online – kontakta din kontrollmyndighet och meddela att verksamheten ändras.

    * Planerar du att sälja kött- mjölk-, eller fiskprodukter kan det falla under Livsmedelsverkets kontroll. Det kan behöva godkännas innan du drar i gång.

    * Om du är en primärproducent, registrerad hos länsstyrelsen, och vill sälja exempelvis honung, grönsaker, eller ägg via distans behöver e-handeln vara registrerad som en detaljhandelsanläggning i hemkommunen.

    Källa: Livsmedelsverket, LRF

    Handlar för en tusenlapp i månaden i snitt

    Livsmedelsbranschen växte med 30 procent i onlineförsäljning under första kvartalet i år, men bara cirka 2 procent av konsumenterna handlar livsmedel online. E-handlande konsumenter köpte livsmedel för 1167 kronor i genomsnitt den senaste månaden.

    Källa: Ebarometern som görs av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research. Barometern publiceras en gång per kvartal. Den innehåller siffror över e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter.

    Källa: Ebarometern som görs av Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen