Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 januari

    Så fick han fart på gasaffären

    Hagelsrum.

    Hagelsrums gård planerar att tredubbla sin biogasproduktion.

    – Spännande och intressant! Vi ska göra fordonsgas till bland annat Kalmar Läns Trafiks bussar, berättar Tom Birgersson, projektledare.

     Tom Birgersson är projektledare för Hagelsrums satsning på att producera fordonsgas.
    Bild 1/2 Tom Birgersson är projektledare för Hagelsrums satsning på att producera fordonsgas.
     I Hagelsrums byggs nu en andra rötkammare, för att kunna tredubbla produktionen av biogas.
    Bild 2/2 I Hagelsrums byggs nu en andra rötkammare, för att kunna tredubbla produktionen av biogas.

    I Hagelsrum utanför Hultsfred har familjen Birgersson drivit en biogasanläggning sedan år 2011. Av gödseln från korna på gården produceras gas, som omvandlas till el.

    Anläggningen levererar elektricitet både till Hagelsrums gård och ut på Eons elnät, totalt motsvarande cirka 200 hems hushållsel. På gården byggs nu en andra rötkammare, där gasen framställs.

    LÄS OCKSÅ: Ny boom för biogasLÄS OCKSÅ: Onödigt många hinder för biogasen

    – När anläggningen är i full drift är målet att de båda rötkammarna tillsammans ska producera 12 gigawattimmar, säger Tom Birgersson.

    – I dag är vår kapacitet cirka 4 gigawattimmar.

    För drygt ett år sedan stod familjen Birgersson inför ett vägval. Antingen avveckla biogasproduktionen, eller att utveckla den. Lönsamheten var låg. Det var då flera nya pusselbitar föll på plats. Hagelsrums Biogas Aktiebolag, som ägs av Toms föräldrar Kajsa och Åke, beviljades stödpengar genom Klimatklivet. Samtidigt skrev de på ett långtidskontrakt, som innebär leverans av fordonsgas till länstrafikbolagets bussar.

    Gasen till Eon

    – Då var det bara att köra igång. När det blev klart med Klimatklivet och Länstrafikens gasdrivna bussar blev jag projektledare. Jag har arbetat heltid med detta sedan i maj, berättar Tom Birgersson som studerat till civilingenjör i kemisk biologi på Linköpings universitet.

    – Förhoppningen är att vi ska kunna börja leverera fordonsgas från och med i vår. Vi kommer att sälja till Eon, som hämtar gasen här och kör den till Länstrafikens tankstationer, säger Tom Birgersson.

    I den första biogasanläggningen i Hagelsrum rötas årligen cirka 25 000 ton flytgödsel, fastgödsel och foderrester, till biogas. Rötningstiden är drygt 30 dagar. När den andra rötkammaren är klar och produktionen tredubblats kommer inte kogödseln från Hagelsrums gård att räcka till.

    Mer gödsel krävs

    – Vi får hämta gödsel från ytterligare några gårdar med mjölkproduktion här i närheten, säger Tom Birgersson.

    Att förädla gasen till fordonsstandard innebär ytterligare ett moment jämfört med att framställa biogas för elproduktion.

    – Vi behöver en uppgraderingsanläggning för att rena gasen enligt vissa kriterier, till 97 procent metan, en viss mängd svavel och så vidare. Även en flakfyllningsstation måste till, innan Eon kan komma och hämta gasen, säger Tom Birgersson.

    Närproducerad gas

    Ytterligare en utvecklingsmöjlighet handlar om att bygga en biogasmack i rondellen i Målilla, fem kilometer från Hagelsrum. Den beräknas kunna bli verklighet inom något eller några år.

    – Vi hoppas att det kan genomföras som paket två för Klimatklivet. Tanken är en samförläggning med fiber och el. Annars blir kulvertkostnaden för dyr.

    – Det här kan bli något riktigt bra på sikt. Vad som behövs är ett nytt uppsving för fordonsgasen, säger Tom Birgersson.

    LÄS OCKSÅ: Succé för eget biogasbyggeLÄS OCKSÅ: Full gas med Europas bästa anläggningLÄS OCKSÅ: Nytt stöd krävs för boostad biogasLÄS OCKSÅ: Kris för biogas ökar bristen på biogödsel

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen