Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 6 april

    Norrmejerier lanserar mjölkfria drycker

    Norrmejerier lanserar drycker utan mjölk. Produkterna ingår i Norrmejeriers serie för sport- och träningskost.

     De nya vattenbaserade dryckerna finns i fem smaker.
    De nya vattenbaserade dryckerna finns i fem smaker. FOTO: Norrmejerier

    “Det finns en efterlängtan och förfrågan av funktionella drycker av törstsläckande karaktär från från Gainomax så det känns härligt att kunna erbjuda det inför sommaren”, säger Hanna Lennartsson, varumärkeschef för Gainomax, i ett pressmeddelande.

    Gainomax har funnits på den svenska marknaden sedan 1990 och riktar sig både till motionärer och elitidrottare. Ett exempel är den mjölkbaserade återhämtningsdrycken Gainomax Recovery som är tänkt att drickas efter träning i syfte att minska muskelnedbrytning och ge träningen bättre effekt.

    Vattenbaserade drycker

    De nya dryckerna är vattenbaserade och finns i fem smaker. Två av dryckerna är vitamindrycker och tre energidrycker, alla med tillsats av grenade aminosyror, så kallad BCAA. Produkterna finns i butik från den 9 april.

    “Gainomax nya dryckessortiment stärker såväl varumärket som erbjudandet till den aktiva konsumenten. Gainomax står för ett långsiktigt och stabilt erbjudande i en växande kategori av sport- och träningskost”, säger Diego Cabeza, affärschef för Gainomax på Norrmejerier i pressmeddelandet.

    Omdiskuterad verksamhet

    Enligt uppgifter till ATL är Gainomax omdiskuterat bland de mjölkbönder som äger Norrmejerier och i föreningens fullmäktige har det funnits ägarförslag om att sälja verksamheten.

    Under 2017 har Norrmejerier haft stort fokus på ytterligare utveckling av sortimentet och att ta ökade marknadsandelar, enligt bolagets årsredovisning. I årsredovisningen skriver Norrmejeriers VD Anders Fredriksson att Gainomax har gjort en omstart för att åter bli Sveriges starkaste varumärke inom sportnutrition.

    LÄS OCKSÅ: Sparkrav skapar spricka i NorrmejerierLÄS OCKSÅ: Norrmejerier går bönderna till viljesLÄS OCKSÅ: Oatly på väg mot internationellt genombrottLÄS OCKSÅ: Mejerierna missar spannmålståget

    Till toppen