Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 21 juli

    Krav tappar mark - och byter inriktning

    Enklare regler, utvidgning av märkningen och ett aktivt opinionsarbete. Så vill Krav försöka att stärka sin position och vara drivande inom den hållbara och ekologiska utvecklingen.

     Linus Källander, ny ordförande i Krav, ser förenklade regler och stärkt position som viktiga uppdrag.
    Linus Källander, ny ordförande i Krav, ser förenklade regler och stärkt position som viktiga uppdrag. FOTO: Kristian Pohl

    Under 1990-talet var Krav en tydlig opinionsbildare för det ekologiska lantbruket och det var då som man la grunden för att bli Sveriges mest kända miljömärkning på livsmedel. Nu har Krav tappat mark och vill bland annat ägna sig mera åt opinionsbildning igen, som ett sätt att stärka sitt mervärde. Bland annat har man varit mycket aktiv i arbetet med åtgärdsplanen för den nya livsmedelsstrategin.

    Sedan drygt ett år tillbaka pågår ett omfattande förändringsarbete inom Krav. Under denna tid har man bytt både VD och ordförande och även haft en viss omsättning av övrig personal. För ett år sedan gjorde Anita Falkenek, ny VD för Krav, ett utspel i Almedalen om att Krav övervägde att lämna EU-förordningen för ekologiskt, eftersom man ansåg den hämmande för utvecklingen.

    Utspel om utvidgning

    I slutändan bestämde man sig dock för att bli kvar. Vid årets politikervecka i Visby blev utspelet att Krav undersöker möjligheten att istället vidga certifieringen till områden som inte omfattas av det som EU-förordningen klassar som ekologiskt.

    – Det är ju inte EU-förordningen som är vår drivkraft inom Krav utan de ekologiska principerna. Det kan finnas produktionsområden som inte omfattas av förordningen men som ändå är hållbara. Redan nu har vi regler för vildfångad fisk så det är egentligen ingen ny tanke, säger Linus Källander, ordförande i Krav.

    Det här skulle vara ett sätt att även fortsatt Krav-märka den ekologiska krukodlingen när man blir av med sin ekocertifiering om tolv år. Landbaserad fiskodling och rennäringen är två andra områden som man tittar närmare på.

    Utveckla och förenkla

    Linus Källander ser det också som oerhört viktigt att försöka utveckla och förenkla Krav-reglerna.

    – Vi kommer aldrig komma tillbaka till den ursprungliga A4an som utgjorde de första reglerna och vi måste förhålla oss till EU-förordningen, men där vi kan göra Krav-reglerna mer lättanvända, där ska vi göra det.

    Just nu utreder man om det går att arbeta med mer kriteriebaserade regler där producenterna får större frihet att välja hur man vill uppnå syftet med regeln. Man samarbetar också med certifieringsföretagen för att försöka undvika administrativt dubbelarbete för kunderna.

    Nytt samarbete

    Krav vill också kunna erbjuda sina kunder fler verktyg för att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Man har tagit fram råd kring miljövänliga förpackningar och startat ett samarbete kring miljömärkt el med Telge Energi.

    – Strategiarbetet har gett oss viktiga insikter och beskedet från ägarna var mycket tydligt – även om tiderna och marknaden förändras så behövs ett starkt Krav.

    LÄS OCKSÅ: Nya idéer får gården att utvecklasLÄS OCKSÅ: Krav tillåter annat foder

    Krav

    Krav är en ekonomisk förening som har ett antal olika medlemmar/ägare från hela livsmedelsbranschen, bland annat LRF, Ekologiska Lantbrukarna, Lantmännen, Arla, Norrmejerier, Scan, Ica, KF, Hemköp, Sodexo och Nordic Choice Hospitality Group. Även organisationer som Hushållningssällskapen, Astma- och Allergiförbundet, Naturskyddsföreningen och WWOOF Sweden är medlemmar.

    Krav-märket idag

    3 800 lantbrukare

    700 förädlingsföretag

    700 butiker

    1 200 restauranger

    Kravs andel av det ekologiska sortimentet

    Coop 70 procent

    Menigo 48 procent

    Martin & Servera 40 procent

    Lidl 35 procent

    Bergendahls 26 procent

    Ica – ingen uppgift

    Axfood – ingen uppgift, men en tredjedel av egna ekologiska varumärket Garant är KRAV-märkt.

    KRAV-märkningen är starkt på produkter som ägg, mjölk, kött och kyckling, som också har svenskt ursprung.

    Den EU- ekologiska märkningen har ökat på främst importerad frukt & grönt samt skafferivaror

    Källa: Ekowebs marknadsrapport för 2017 hade Coop den största andelen Krav-märkta varor, 70 procent av det ekologiska utbudet. Hos Lidl hade Krav en andel på 35 procent, hos Bergendahls stod Krav för 26 procent.

    Läs mer om

    Till toppen