Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 30 november

    Franska mjölkjätten ville köpa Gefleortens

    I morgon går Gefleortens mejeriförening upp i Arla. I en intervju med ATL berättar nu Gefleortens ordförande, Thomas Lundgren, om processen som ledde fram till beslutet. Bland spekulanterna fanns världens största mejeriföretag, Lactalis, som äger Skånemejerier.

    – Lactalis var givetvis med, men de var inte tillräckligt intresserade. Så är det ju bara, säger Thomas Lundgren.

    De betalade inte tillräckligt bra helt enkelt?

    – Nej, de förutsättningar de gav var inte tillräckligt bra. Eller Arlas var bättre. Den som vann var ju bäst på de flesta punkterna förstås, säger Thomas Lundgren.

     Thomas Lundgren.
    Thomas Lundgren.

    Allvar bakom samgående

    Han har nära till skrattet – mjölkbonden från Månkarbo som suttit i styrelsen för Gefleortens mejeriförening sedan 1990-talet och varit ordförande sedan tidigt 2000-tal. Men han betonar också allvaret och det egna ansvaret för de förluster som ledde fram till samgåendet med Arla.

    – Det är ju inte roligt att man blivit satt i den situationen att man måste göra en sådan här sak, säger Thomas Lundgren

    LÄS MER: Så mycket får Bönderna för Bollnäsfilen

    – Men när man väl måste göra den så är det ju jättebra att det lyckas. Jag tror att det var det enda alternativet som var tillräckligt bra för bönderna i Gefleortens, säger Thomas Lundgren.

    Sökandet startade i fjol

    Det var förra hösten som sökandet efter en partner satte i gång på allvar. Efter att ha tappat en stor EMV-affär hos ICA samtidigt som konsumtionen minskade och konkurrensen ökade på marknaden för Gefleortens egna produkter såg det mörkt ut inför 2017. Den trogna kärnan av kunder räckte inte till.

    – Vi var för stora för att vara riktigt lokala så att folk stöttar en bara därför. Och vi var alldeles för små för att kunna utveckla moderna produkter som gjorde att vi kunde hänga med i svängarna, säger Thomas Lundgren.

    Förutom moderna premiumprodukter saknade Gefleorten också traditionella produkter inom ost och smör, som kan tillverkas vid toppar i mjölkinvägning, lagras och exporteras.

    – Och då kan en del tycka, varför har ni inte fixat det? säger Thomas Lundgren.

    – Men det har alltid, i de kalkyler vi har gjort, varit alldeles för olönsamt att satsa på en egen sådan produktion, säger Thomas Lundgren.

    LÄS MER: ”Det behövdes någon med mer muskler”

    Alternativet för Gefleortens har i stället varit att sälja mjölken vidare i det Thomas Lundgren kallar det tysta samarbetet mellan mejeriföretagen. Men även det är en marknad som minskat och hårdnat.

    Går ihop med Arla

    Nu blir det alltså Arla i stället – ett val som gjorde att åtta bönder i Dalarna lämnade Gefleorten i protest. Enligt Thomas Lundgren fanns fler sådana känslor i föreningen och han medger att stämningen var irriterad i början av försäljningsprocessen.

    – Arla har ju inte haft så jättegott anseende, säger Thomas Lundgren

    För att komma vidare satte föreningen upp målet att försäljningen i nämnd ordning skulle gynna bönderna, mejeriet och varumärket. Vem som uppfyllde kraven skulle ha mindre betydelse, allt för att komma bort från för mycket känslor. Från början fanns 27 aktörer från hela världen med, en skara som senare minskade ner till 4-5 intressenter som la ett slutbud. Beslutet om Arla togs av ett enigt fullmäktige.

    – De inser att vi har vänt på varenda sten och kommit fram till att det här är det absolut bästa och då accepterade alla det på ett bra sätt, säger Thomas Lundgren

    När det gäller varumärket är det närheten till butikerna och kunderna som är det viktiga för Geflebönderna enligt Thomas Lundgren. Själva logotypen med Gefleortens röda emblem tror han kommer försvinna så snart förpackningarna är slut. Ett naturligt steg i en nödvändig förändring, enligt Thomas Lundgren.

    – Men visst, det är ju ett mejeriföretag som har funnits sedan 1933. Och föreningen är ganska lik i sin utbredning. Så på det viset kan det ju kännas lite tråkigt.

    – Men vi vet att det här var det enda alternativet som var riktigt bra, säger Thomas Lundgren.

    LÄS OCKSÅ: Traktorn som är rena transformernLÄS OCKSÅ: 500 spannmålstjuvar får skjutas per årLÄS OCKSÅ: Askan ger godsets omsättning ny näring

    Gefleorten

    Antal medlemmar: 59 (efter att ha tappat åtta dalabönder i och med beslutet att gå över till Arla)

    Historik: Grundat 1933. Hade på 1950-talet drygt 5000 anslutna mjölkproducenter, med en invägning på 71,5 miljoner kilo. Går upp i Arla 1 december 2017. En förening med nya stadgar ska enligt den gamla styrelsens planer finnas kvar under tre år för att betala ut medlemmarnas gamla insatser och köpeskillingen från Bollnäsfil, som Gefleortens mejeriförening sålt till Kavli.

    Gefleorten slogs ihop med Arla redan 1990, men efter beslut i marknadsdomstolen gick organisationerna isär 1992.

    Källor: Gefleortensmejeri.se, Thomas Lundgren

    Thomas Lundgren

    Gör: Mjölkföretagare med 130 kor och två robotar. Driver gården tillsammans med sin fru, parets två vuxna barn samt två anställda. Blir i dag Arlabonde i Upplandskretsen – större än hela Gefleortens mejeriförening.

    Ålder: 62 år

    Intressen: Lantbruk, resor, böcker och givetvis resultatet av vårt jobb – bra och god mat.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen