Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 18 November 2016

    Falköpings Mejeri tror på plusresultat 2017

    Falköpings Mejeri ger högre avräkningspris - går minus för andra året i rad.

     Falköpings Mejeris vd Anders Segerström sätter målet att visa plusresultat 2017.
    Falköpings Mejeris vd Anders Segerström sätter målet att visa plusresultat 2017. FOTO: Göran Berglund

    När Falköpings Mejeri redovisar siffrorna för det brutna räkenskapsåret 2015 – 2016 visar den ekonomiska föreningen ett minus på 4 miljoner.

    Det är andra året i rad som mejeriet visar minussiffror.

    Betalningen till mjölkproducenterna har fått gå före ett plusresultat.

    – Vi har prioriterat avräkningspriset. Det har i snitt under året legat högre än Arlas, även om det någon enstaka månad kan ha legat något lägre, säger

    Falköpings Mejeris vd Anders Segerström till ATL.

    – Men vi har också haft låga priser på pulver, ett växande ostlager och fallande ostpriser.

    Det har bland annat lett till att Falköpings Mejeri tvingats skriva ned lagervärdet för osten med 11,6 miljoner.

    Tror på framtiden

    Anders Segerström är dock hoppfull om framtiden.

    Den totala invägningen har ökat något under året. Falköpings Mejeri minskade från 165 till 163 miljoner kilo i Falköping men ökade från 54 till 61 miljoner liter i Grådö.

    Det fanns vid halvårsskiftet 147 leverantörer till Falköping och 45 till Grådö.

    Konsumenternas intresse för matens ursprung har ökar kraftigt och i dag efterfrågas svenska råvaror.

    – Intresset för de svenska råvarorna har ökat kraftigt de senaste åren. Många kedjor inom detaljhandeln använder sig av ”Från Sverige”- märkningen, säger Anders Segerström.

    – Det som händer nu är att många EMV-kontrakt skrivs på svensk mjölk och grädde stället för till exempel råvaror från Österrike – och det gynnar den svenska bonden.

    Mindre lightprodukter

    Anders Segerström ser även tydligt att trenden med lightprodukter har lagt sig och i dag efterfrågas produkter som svensk grädde och svenskt smör.

    Vidare märker han att priserna på den importerade osten, framför allt på gouda och edamer, har börjat stiga vilket är till fördel för försäljningen av den svenska osten.

    Det i sin tur tror Anders Segerström kommer att leda till att ostlagren minskar, och priserna rör sig uppåt.

    – Det är svårt att uppskatta när det kommer att ske men runt halvårsskiftet sommaren 2017 tror jag det kan ha börjat röra sig uppåt.

    Så nästa år kommer Falköpings mejeri att visa på ett plusresultat?

    – Ja, det hoppas jag. Ett plusresultat måste absolut vara vårt mål.

    Till toppen