Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 8 juni

    Hennes digitala torg lyfter värmländska gårdar

    Lantbrukaren Kikki Ahlstedt Karlsson satsar på e-handel för att lyfta lokala producenter. Hennes digitala plattform Gårdarna i Värmland kapar mellanhänderna och säljer produkter från olika gårdar i landskapet.

     - Förr sålde vi våra produkter på torget, vi har kommit ifrån det. Nu har vi ett gemensamt torg där vi kan ta våra produkter och sälja dem under samma tak, säger lantbrukaren Kikki Ahlstedt Karlsson som tagit fram Gårdarna i Värmland.
    Bild 1/4 - Förr sålde vi våra produkter på torget, vi har kommit ifrån det. Nu har vi ett gemensamt torg där vi kan ta våra produkter och sälja dem under samma tak, säger lantbrukaren Kikki Ahlstedt Karlsson som tagit fram Gårdarna i Värmland.
     Gårdarna i Värmland satsat på en tydlig grafisk profil och ett gemensamt koncept, men alla företag säljer sina produkter under eget varumärke. Den kända kocken Mathias Dahlgren är en av kända krögare som köper varor via den digitala handelsplatsen Gårdarna i Värmland.
    Bild 2/4 Gårdarna i Värmland satsat på en tydlig grafisk profil och ett gemensamt koncept, men alla företag säljer sina produkter under eget varumärke. Den kända kocken Mathias Dahlgren är en av kända krögare som köper varor via den digitala handelsplatsen Gårdarna i Värmland.
     - Jag har lamm vissa perioder på året och bara försäljning under en kort tid. Jag kände att det är bättre att vi samlas flera gårdar. Att vi kopplar ihop fler varor och upplevelser, säger Kikki Ahlstedt Karlsson som också är fårproducent och planerar att öppna en egen gårdsbutik.
    Bild 3/4 - Jag har lamm vissa perioder på året och bara försäljning under en kort tid. Jag kände att det är bättre att vi samlas flera gårdar. Att vi kopplar ihop fler varor och upplevelser, säger Kikki Ahlstedt Karlsson som också är fårproducent och planerar att öppna en egen gårdsbutik.
     Tårtkalas. I slutet av april nominerades Kikki Ahlstedt Karlsson till ett europeiskt innovationspris för kvinnor, som bondeorganisationen Copa delar ut. "Jag blev jätteglad och väldigt hedrad", säger hon.
    Bild 4/4 Tårtkalas. I slutet av april nominerades Kikki Ahlstedt Karlsson till ett europeiskt innovationspris för kvinnor, som bondeorganisationen Copa delar ut. "Jag blev jätteglad och väldigt hedrad", säger hon.

    Kött, mjöl, skinn och lantligt boende i Värmlands landsbygd och mycket mer. Det är ett brett spann på produkterna som säljs via sajten Gårdarna i Värmland.

    Men landskapet har ett starkt varumärke och sajten lockar kunder från hela Sverige.

    – Jag vill sälja Värmland och det fantastiska som finns här. Nu har vi ett gemensamt torg där vi kan ta våra produkter och sälja dem under samma tak, säger Kikki Ahlstedt Karlsson när vi träffas på gården Rud i Kil ett par mil från Karlstad.

    Provison på försäljningen

    Genom konceptet Gårdarna i Värmland har hon byggt en e-handelsplats som ger anslutna värmländska gårdar en digital kanal för egen försäljning. I dagsläget är det 22 gårdar och företag som är anslutna och de sätter själva priserna på sina produkter. Kikki Ahlstedt Karlsson tar en förmedlingsavgift och provision på försäljningen.

    – Vi har en gemensam marknadsföring, distribution och kassa – men gårdarna behåller egna koncept, säger Kikki Ahlstedt Karlsson.

    Idén kom när hon övertog föräldragården för några år sedan. Hon ville hitta fler ben att stå på för gården och samtidigt lyfta granngårdarna.

    – Jag tänkte att e-handel är ett jättebra sätt för att följa med i tiden. Vi tar tag i försäljningen själva och kortar mellanhänderna, säger hon.

    E-handeln växer snabbt

    Hon köpte in hjälp för att bygga e-handelsplattformen och hemsidan, För att sätta den grafiska formen fick hon professionell och kostnadsfri hjälp från Almi. Även Tillverkverket har hjälpt till med rådgivning och stöd.

    E-handeln växer snabbt i Sverige, och i år väntas svenskarna köpa varor och tjänster på nätet för 80 miljarder kronor enligt Ebarometern, som görs av Postnord och HUI Research. Hur distributionen ska fungera är en knäckfråga för många företag inom e-handeln, inte minst för livsmedelsföretag.

    – Det är en utmaning även för oss. Svårigheten är att vi är så olika och har olika produkter. Vi har olika sätt att distribuera våra varor på. Det krävs mycket logistisk planering.

    Spritt ut marknadsföringen

    Under högsäsong har Kikki Ahlstedt Karlsson själv kört fullastade varubilar till Stockholm, en marknad som hon tidigt satsade på. Hon har marknadsfört plattformen på olika mässor, tävlat i mathantverk och använt sociala medier för att nå ut. I dag arbetar hon halvtid med satsningen, utöver det arbetar hon deltid inom media och sköter lantbruksföretagen, som fokuserar på lammproduktion och skogsverksamhet.

    – Jag vill kunna jobba ännu mer med detta och det är nya företag på väg in. Det är ett fortsatt arbete med att skapa relationer och hitta nya kunder. Men det får inte gå för snabbt, vi måste växa i rätt takt, säger hon.

    LÄS OCKSÅ: Kyrkan väljer digitalhandel för skogLÄS OCKSÅ: LRF Media köper e-handelsbolag

    Kikki Ahlstedt Karlsson

    Är 54 år och äger Ruds gård om 202 hektar, varav 115 hektar är produktiv skogsmark med löv 22 procent, gran 40 procent och tall 38 procent.

    Verksamheten fokuserar på fårproduktion med 71 tackor, skogsverksamhet, träförädling, uthyrning och naturguidning. Planer på lanthotell och gårdsbutik.

    Kikki Ahlstedt Karlsson är utsedd till Sveriges bidrag i Innovation Award For Women Farmers, ett pris som europeiska bondeorganisationen Copa delar ut varje år. LRF:s jämställdhetsakademi nominerade Kikki Ahlstedt Karlsson för hennes affärsidé med Gårdarna i Värmland.

    Gårdarna i Värmland

    Är ett varumärke registrerat i Kikki Ahlstedt Karlssons aktiebolag.

    Omsättning hittills i år ca: 200 000 kronor.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen