Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 30 oktober

    ATL provkör en lättviktare med klös

    När Maxxum presenterades för första gången i början av 1990-talet var det en trendsättare i många avseenden för mellanklasstraktorer. När ATL provar den största fyrcylindriga Maxxum 145 CVX är det inte mycket den har gemensamt med sina föregångare.

    Alla Maxxum-modeller har samma hjulbas oavsett om de är fyra eller sexcylindriga. Man har helt enkelt stoppat in ett distansstycke mellan den fyrcylindriga motorn och transmissionen. Det ger en väl avvägd hjulbas och plats för större hjul och bränsletank.

     Nya Maxxum har inte mycket gemensamt med sina förfäder som var trendsättande för mellanklasstraktorer i början av 1990-talet. ATL har provkört en Maxxum 145 CVX med en nominell effekt på 145 hästkrafter.
    Nya Maxxum har inte mycket gemensamt med sina förfäder som var trendsättande för mellanklasstraktorer i början av 1990-talet. ATL har provkört en Maxxum 145 CVX med en nominell effekt på 145 hästkrafter.

    Under huven som öppnas i ett stycke hittar vi CNH-koncernens egen motor på 4,5 liter. Avgaskrav enligt steg IV klarar den med en kombinerat dieseloxidationskatalystor och SCR-teknik. Motorhuven är i ett stycke och kylpaketet är enkelt att rengöra.

     Case IH:s numera klassiska armstöd med multifunktionshandtag och joystick. Tydliga och logiska knappar gör manövreringen enkel. Stort plus att armstöd och skärm inte inkräktar på stolens svängning.
    Case IH:s numera klassiska armstöd med multifunktionshandtag och joystick. Tydliga och logiska knappar gör manövreringen enkel. Stort plus att armstöd och skärm inte inkräktar på stolens svängning.

    Den steglösa transmissionen är CNH:s egen konstruktion med två hastighetsområden och dubbelkopplingsteknik. Manövreringen är tydlig och enkel med multifunktionsspaken och man växlar enkelt mellan tre förvalda hastighetsområden.

    LÄS MER: Maxxum blir mysigare för föraren

    Hastighetsområdena fungerar som en farthållare med joystickreglaget längst fram, men det är lite irriterande att ”hämta hem” spaken varje gång man kommer till vändtegen. Transmissionen känns också lite ryckig när man stannar eller byter körriktning.

     Snabbkopplingarna är fördelade på båda sidor av toppstången. Tyvärr är hydraulslangarna för hitchkrokens utskjut närmast ditkastade. ISO bus uttaget har också fått en olycklig placering framför den högra lyftarmen.
    Snabbkopplingarna är fördelade på båda sidor av toppstången. Tyvärr är hydraulslangarna för hitchkrokens utskjut närmast ditkastade. ISO bus uttaget har också fått en olycklig placering framför den högra lyftarmen.

    På hydrauliksidan är hydraulflödet väl lågt med sina 125 liter per minut. Dagens allt mer hydrauldrivna maskiner ställer större krav än så. Traktorn har fyra hydraulventiler bak kompletterat med två mittmonterade ventiler för frontlastare eller frontlyft. Det går nu att via skärmen i hytten bestämma vilket reglage som skall styra vilken hydraulventil, men det finns också en praktisk knapp för att växla joysticken till att manövrera två ventiler bak.

     Förvaringsfack för telefonen med uttag för laddning. Manövrering av traktorns generösa arbetsbelysning med en överskådlig manöverpanel.
    Förvaringsfack för telefonen med uttag för laddning. Manövrering av traktorns generösa arbetsbelysning med en överskådlig manöverpanel.

    Hytten är ganska kompakt, men med ett bra insteg och bra sikt. Armstödet är det samma som övriga Case IH modeller med knappar som styr de flesta funktionerna. Tyvärr får också paddelreglagen för yttre hydraulik hänga med, tunga att manövrera.

    LÄS MER: Stort intresse för Case IH-auktion

    Pekskärmen på armstödet är rimligt enkel och överskådlig, även om det blir en del bläddrande mellan menyer innan man hittar rätt. Här hjälper sex individuella fönster till att öka användarvänligheten. Stort plus är att stolen går att svänga utan risk att armstödet tar emot hyttväggen.

     Alltid koll på draget. Smart förvaringsbox vid det vänstra fotsteget.
    Alltid koll på draget. Smart förvaringsbox vid det vänstra fotsteget.

    Sammanfattningsvis en kompakt väl avvägd traktor, med vid det här laget beprövad teknik från andra CASE IH modeller, som jag tror kan bli ett driftsäkert alternativ för den som söker en ny mellanklasstraktor.

     Case IH:s klassiska högerstolpe med prestandamonitor. Här visas inställningar för transmission och hyttens ventilationsanläggning.
    Case IH:s klassiska högerstolpe med prestandamonitor. Här visas inställningar för transmission och hyttens ventilationsanläggning.

    Maxxum 145 CVX

    Grundpris: 1 073 700 kr

    Pris provkört ex: 1 398 100 kr

    Teknik (standardutförande)

    Motor: FPT (steg 4)

    Antal cylindrar/volym: 4/4,5 l

    Maxeffekt (enl. ECE R120): 114 kW/155 hk

    Max vridmoment: 650 Nm/1500 rpm

    Transmission: steglös

    Hastigheter kraftuttag: 540, 540E, 1000 alt 540E, 1000, 1000E

    Hydraulik: 125 liter per minut

    Vikt: 5 190 kg

    Tillåten totalvikt: 10 500 kg

    Längd: 5 189 mm

    Höjd: 3 025 mm

    Hjulbas: 2 684 mm

    Standarddäck bak: 600/65R38

    Standarddäck fram: 480/65R28

    Volym bränsletank: 198 liter

    Pris tillbehör

    Auto-Guide förberedd: 29 600 kr

    Frontlyft och kraftuttag (inkl. två främre ventiler): 84 000 kr

    Belysningspaket (totalt 14 Led lampor): 10 100 kr

    Framaxelfjädring inkl. diffspärr: 38 900 kr

    Hyttfjädring: 10 500 kr

    Plus

    Mycket god sikt

    Väl avvägd hjulbas med fyrcylindrig motor

    Generös LED arbetsbelysning med 14 ljuspunkter

    Svängbar förarstol utan inskränkningar

    Minus

    Traktorn saknar egentlig farthållare

    Lågt hydrauloljeflöde

    Utsatt placering av ISO-bus uttag

    Garanti & service

    Ett års garanti. maskinskadeförsäkring tecknas av återförsäljare.

    Oljebyte motor: 600 timmar

    Oljebyte hydraulik: 1 200 timmar

    Nyckeltal

    Kilo per hästkraft: 33,5

    Kronor per hästkraft: 6 927

    Kronor per kilo traktor: 207

    (Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande)

    LÄS OCKSÅ: Polis slog till mot svenska hampaodlareLÄS OCKSÅ: Megalånga Meta tar höga lastvikterLÄS OCKSÅ: Här sprids gödseln utan tunna

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen