Gå till innehåll
  • svg_commentsatlicons_arrow-11atlicons_arrowsvg_facebooksvg_linkedinsvg_mailatlicons_menuatlicons_molnigtsvg_playsvg_searchatliconssvg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login atlicons_like
    ❯ Lantbruk 18 april

    Arla: Det har blivit en folkfest

    Allt fler gårdar satsar på betessläpp och att se ystra kor i hagen drar stora skaror.

    ATL har sammanställt årets betessläpp i Sverige. Och hittat 101 evenemang från Blekinge nu i helgen till 10 juni i Åsele i Västerbotten.

    Arla har ökat från 50 till 55 betessläpp.

    – Det har blivit en folkfest för svenska familjer, intresset har ökat stadigt för varje år sedan vi började med betessläpp 2005, säger Mikael Lindgren, PR-chef på Arla.

    – Kosläppet är ett bra tillfälle att komma ut i naturen, men också för föräldrar att visa sina barn var maten kommer ifrån.

    165 000 besökare



    2016 hade Arlagårdar 165 000 besökare, i medel 3 000 per betessläpp. Är intresset lika stort även för de andra mejeriernas betessläpp är det över 300 000 människor som åker till någon gård för att se korna krumbukta sig.

    Men inte bara det. Skånemejeriers mjölkgårdar erbjuder förutom betessläpp bland annat korvgrillning, ponnyridning, traktoråkning, höhoppning och åka hölass.

    “Uppskattar det renodlade”

    Arlas och Norrmejeriers arrangemang är mer renodlade. De bjuder på mjölk och bulle. Och erbjuder en tipsrunda.

    – Vi tycker inte att man behöver krångla till det så värst mycket mer. Besökarna uppskattar det renodlade, att man kommer ut i naturen med nära och kära och får se ett klassiskt vårtecken, säger Mikael Lindgren.

    Betessläppet på Björketorps gård omsätter 100 000 kronor.

    Till toppen