Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Krönika 9 juli

    Nostalgi - hur mycket är det värt?

    Hur kan någon köpa en gammal traktor för en halv miljon? Det funderar Niklas Larsson över i sin krönika.

     Hur kan någon köpa en gammal traktor för en halv miljon? Det funderar Niklas Larsson över i sin krönika.
    Hur kan någon köpa en gammal traktor för en halv miljon? Det funderar Niklas Larsson över i sin krönika.

    Inom ett år såldes tre Volvo BM T 814 vid olika auktioner för ett sammanlagt värde på över en miljon kronor. Det kan tyckas vara mycket pengar för traktorer som är över fyrtio år gamla. Om det inte vore för att det är samlarvärdet som styr prislappen. Men visst finns det också lantbrukare som köper äldre traktorer för att de är enkla, robusta och saknar elektronik. Det blir en dragare som är lätt att underhålla och som man känner igen.

    Är det då ett klokt köp när prissumman landar på över en halv miljon kronor? Den frågan har ställts av många och den har diskuterats flitigt vid fikaborden och på sociala medier. Andra har blivit efterkloka och ångrar nu bittert att de inte behöll sin gamla 814 som de sålde på 1990-talet när de var billiga. Tänk om de sparat den i ett hörn i maskinhallen tills priserna steg som en raket. Andra menar att en så dyr 814 kommer tappa i värde och då har samlarna förlorat sina pengar.

    Den där tanken om att man skulle ha sparat det som stigit våldsamt i värde, den kan gälla nästan vad som helst. Det kan vara en gammal motorcykel, en bil, en samling seriemagasin eller den där boken som ingen ville läsa och som eldades upp när flyttlasset gick. Tänk om jag hade sparat den, då hade jag kunnat vara med i Antikrundan och fått den värderad till många tusen kronors värde, så kan nog många tänka när värdet på gamla saker tas upp i media.

    Men när det handlar om gamla traktorer blir det svårare för allmänheten att förstå. Är det en maskin som ska användas för nyttans skull, är det både nytta och nöje, eller är det bara för nöjeskörning? Kan man ha en gammal traktor bara för nöjes skull? Varför ska ”skrotet” stå där och samla damm i ett hörn? Är det inte en ekonomisk investering när man köper traktor? Varför ska man ha en nostalgitraktor och hur kan priserna vara så höga på vissa modeller? De kostade ju inte så mycket när de var nya. Så där kan funderingarna gå hos en del.

    Det är svårare att definiera vad som är en veteran och vad som är en nyttomaskin när det kommer till traktorer. Det finns ingen exakt gräns för vad som är en veterantraktor. Vid tävlingar i veteranplöjning finns det tydliga regler om traktorns ålder – men i fordonsregistret är en BM Boxer från 1961 lika mycket jordbrukstraktor som en John Deere från 1998. Och för den som använder sin BM Boxer kan det vara lika stor nytta att köra med den som med en helt ny traktor. Gränserna är flytande och det är ägaren själv som bestämmer vad som är en veteran och vad som är en brukstraktor. Eller både och för den delen.

    Varför köper man då en gammal traktor för flera hundra tusen kronor? Eller en för bara några tusenlappar. Den frågan kan nog besvaras på många sätt. En tanke kan ju vara att om lantbruket effektiviserats i mer än hundra år så har det blivit allt färre som jobbar i näringen. Men har någon en gång fått förtroendet att ratta en traktor som ung, för att det var bråttom i skörden, då finns den känslan kvar och den vill man uppleva igen. För när man blir betrodd och uppskattad för det man gör, då vill man visa att man fortfarande kan göra en insats.

    Har man istället för att ta över gården, som mor och far brukade, blivit elektriker, grävmaskinist, sjuksköterska, forskare eller något annat yrke som skapats i vårt moderna samhälle, då vill man kanske i alla fall uppleva en del av det som släkten gjort i århundraden. Traditionens makt är stor. Att den som kör sedan kan få uppmuntrande leenden och blickar av värme när en 814 dundrar fram i fårorna, det är en bonus.

    LÄS OCKSÅ: En bakvänd framgångssagaLÄS OCKSÅ: Så mycket hade en 814 kostat idag

    Detta är en kommenterande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att skribenten svarar för åsikterna i artikeln. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Till toppen