Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag

    Klargörande besked om ekoreklam

    "Coop med sina filmer företräder en bakåtsträvande ställning, som dessutom slirar på sanningen", skriver Tord Karlsson i sin kommentar till domen mot Coops ekoreklam.

    Så satte Patent- och marknadsdomstolen stopp för Coops reklam om den så kallade ekoeffekten. Branschorganisationen Svenskt växtskydd fick rätt i det man ansåg vara vilseledande marknadsföring och att konventionella livsmedel framställs som giftiga.

    Domstolen reagerade mot formuleringar som ”kan ge intryck av att ekologiskt odlade livsmedel är bättre och medför färre risker ur hälsosynpunkt än konventionellt odlade livsmedel” som man skriver i domen.

    Satser som ”vi äter insektsmedel” och ”undersökningen visar att om man väljer ekologisk mat kan man minska halten av bekämpningsmedel i kroppen” får helt enkelt inte förekomma i marknadsföring

    Det är klargörande besked. När en konstruktiv debatt försöker hitta vägar framåt som förenar det bästa ur konventionellt och ekologiskt jordbruk till en mer hållbar verksamhet företräder Coop med sina filmer en bakåtsträvande inställning som dessutom slirar på sanningen.



    Det är illa för vem som helst, men särskilt allvarligt när en av de stora handelskedjorna går över gränsen. Coop har starkt bidragit till att utveckla den ekologiska marknadsnischen. Det är förtjänstfullt och framgångsrikt men låt inte det förblinda seendet.

    Den svenska livsmedelsbranschen har mycket mer nytta av ett Coop som också lyfter svenskproducerade konventionella livsmedel. Med sin stora kunskap om konsumenterna kan Coop bidra till hela jordbruksnäringen, inte bara till en nisch.

    LÄS MER: Coop dömdes för ekoeffektenLÄS MER: Därför fälldes Coop

    Kommentarer

    Genom att kommentera på ATL.nu så godkänner du våra regler.

    Till toppen