Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 11 januari

    Isuzu D-Max kommer med eldrift

    Redan nästa år kan pickupen Isuzu D-Max få eldrift.

    Som ATL tidigare skrivit måste flera tekniska hinder övervinnas för att en eldriven pickup ska bli en framgångsrik produkt. Pickuper är normalt stora och tunga och ska de dessutom fungera som dragbilar för tunga släp ställs ytterligare krav på batterikapaciteten.

    Nu meddelar Isuzu att man har tagit flera betydande steg på vägen. Först ut blir dock företagets lätta lastbil Elf som visades upp under Tokyosalongen förra året, rapporterar biltidningen Teknikens Värld. Den drivs av en elmotor på 150 kW som är kopplad till två litiumjonbatterier på vardera 40 kWh. Sammantaget handlar det alltså om 80 kWh vilket kan jämföras med elbilen Tesla Model S som har sammantagna batterikapaciteter på 75 kWh respektive 100 kWh.

    Isuzus förhoppning är att produktionen ska komma i gång redan i år. Så småningom ska även samma drivlina byggas in i en rad andra modeller, däribland D-Max, som finns på den svenska marknaden sedan 2007, och som ATL provkörde i december. Går allt som planerat kan D-Max med eldrift komma ut på marknaden nästa år.

    Det innebär i så fall att Isuzu kan bli först ut med en konkurrenskraftig elpickup. Sedan tidigare har Tesla gått ut med att de planerar att släppa en eldriven pickup om några år som ska bli jämnstor eller något större än Fords F-150. Samtidigt har även Ford flaggat för att man utvecklar en hybridversion av populära F-150, som såldes i fler än 800 000 exemplar under förra året bara i USA. Det gör F-pickupen till USA:s mest populära bil, och ska man tro Ford är en helt eldriven variant inte utesluten.

    Elbilar och laddhybrider anses traditionellt vara bättre för miljön om man kör korta sträckor. Men samtidigt är investeringarna svåra att räkna hem ekonomiskt. Med den nya bonus-malus som premierar miljöbilar och bestraffar fordon som står för stora utsläpp kan det gå.

    Från juli får renodlade batteribilar bonusen höjd från 40 000 kronor till 60 000 kronor, medan laddhybriderna får en rabatt på upp till 35 000 kronor om den har bra räckvidd. När Teknikens Värld räknade på familjebilen Kia Niro Plug-In Hybrid skulle merkostnaden betala av sig på sex år, under förutsättning att man kör 1 500 mil på el per år. Men då är Kian en förhållandevis billig bil, och med dyrare varianter från Volkswagen och Toyota är det fortfarande tveksamt om investeringen bär sig ekonomiskt.

    Vill du läsa hela ATL:s test av Isuzu D-Max hittar du det här.

    LÄS OCKSÅ: En rejäl laståsna utan överdriven flärdLÄS OCKSÅ: Formel 1-kunskap vässar lastbilarLÄS OCKSÅ: Tesla vill in i pickup-segmentet

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen