Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 1 november

    Glädjesiffror – men få tror på färre dieselstölder

    Många maskinägare kapitulerar nu för dieselstölderna och anmäler inte ens brotten.

    – De är håglösa, säger Maskinentreprenörernas vd Hampe Mobärg.

     Anmälningarna går ned men inte stölderna. Nu kräver Maskinentreprenörerna att polisen skärper sig. ATL har sökt ansvariga på polismyndigheten men inte fått något svar.
    Anmälningarna går ned men inte stölderna. Nu kräver Maskinentreprenörerna att polisen skärper sig. ATL har sökt ansvariga på polismyndigheten men inte fått något svar. FOTO: Istock

    Anmälningar av dieselstölder har halverats sedan 2015. Egentligen borde det vara glädjesiffror, framför allt för landsbygden där de flesta stölderna sker.

    Men bakom siffrorna finns en helt annan verklighet.

    Hög självrisk avskräcker

    ATL har ringt runt till flera marknadsaktörer och de hävdar i stället att stölderna ligger kvar på samma höga nivåer som tidigare.

    – Vi vågar inte säga att trenden är nedåtgående, säger Mikael Holmgren, skadeförebyggare Länsförsäkringar Halland.

    – Vi försöker att få våra kunder att anmäla. Men jag tror att många tänker att självrisken är för hög, säger han.

    För att få ersättning för en dieselstöld ur fordon måste man lägga upp en självrisk runt 1 800 kronor vilket motsvarar cirka 150 liter diesel.

    LÄS MER: Antalet dieselstölder fler än vad som antagits

    För ett inbrott på en gård är självrisken högre, mellan 4 500 och 9 000 kronor vilket grovt motsvarar 400 till 750 liter diesel.

    – Vi tror att det finns ett stort mörkertal. Ofta når man inte upp till självrisken när man blir bestulen på diesel, säger Mikael Holmgren.

    ”Försöker få alla att anmäla”

    Bilden bekräftas av branschförbundet Maskinentreprenörerna.

    – Stölderna ligger på ungefär samma nivå. Vi försöker nu att få alla att anmäla alla brott så att de syns i statistiken, säger Hampe Mobärg, vd på Maskinentreprenörerna.

    – Det som retar medlemmarna är att man anmäler och sedan händer det ingenting. Jag tror uppklarningsfrekvensen är bara runt ett par procent, säger han.

    I en enkätundersökning från i somras angav mindre än hälften av de som svarade att de anmälde dieselstölder.

    Har folk börjat ge upp?

    – Ja. Det är håglöst, säger Hampe Mobärg.

    LÄS MER: Här är det störst risk för dieselstölder

    Entreprenörerna prioriterar i stället att få i gång verksamheten så snabbt som möjligt eftersom de tappar stora pengar på stillestånd.

    – Polisen måste följa upp de här brotten i större utsträckning eftersom de hänger ihop med andra brott. Någon säljer ju den här dieseln. Och då är det en serie brott som begås. Men polisen ser varje stöld som ett enskilt brott vilket gör att det prioriteras ned, säger Hampe Mobärg.

    Dieseln säljs svart

    Enligt uppgifter från polisen till Maskinentreprenörerna säljs dieseln svart för runt åtta kronor. Det antyder att handeln är i industriell skala med liten risk för upptäckt.

    ATL har sökt en kommentar från polisen under flera dagar och genom flera kanaler men misslyckats att få kontakt med någon som kan berätta vad man gör för att stoppa stölderna.

    LÄS OCKSÅ: Åtalad greps med bytet – nekar ändåLÄS OCKSÅ: Unikt grepp ska ge uppstickaren världsherraväldeLÄS OCKSÅ: ”Polisen tog rubb och stubb”

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen