Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 8 november

    Detta är bakgrunden till konflikten om HVO

    Medan HVO-försäljningen exploderar, sjunker försäljningen av de övriga biodrivmedlen.

    Framgången för HVO-diesel, som tillverkas av slakteriavfall och oljerester, har länge stuckit miljörörelsen i ögonen. Sydostasiens tropiska regnskogar offras för palmoljeexporten, menar man. Samtidigt säljer de biodrivmedel som tillverkas direkt av åkergrödor, som etanol och RME, allt sämre.

    Den nya förordningsparagrafens syfte är förmodligen att HVO ska missgynnas och RME och etanol gynnas.

    Lovar spårbar produkt

    Enligt finska Neste, som är världens största producent av HVO, används de delar av palmoljeproduktionen som inte lämpar sig för mat på grund av dåliga egenskaper för stekning och att de smakar illa. Neste kan i dag spåra palmoljeresterna till oljekvarnen men inte bortom den. Nu lovar företaget att produkten ska kunna spåras ända till plantagen till 2020.

    LÄS MER: Neste slår alla rekord

    Remissinstansen Sveriges Bussföretag pekar på att Norge genomfört samma regelförändring som regeringen nu föreslår. Där ökade HVO-priset med tre norska kronor vilket innebar att bussföretagen gick över till fossil diesel igen.

    Busstrafik använder HVO

    43 procent av busstrafiken i Sverige använder i dag höginblandad HVO. Om förslaget går igenom väntar höjda biljettpriser, nedläggningar av linjer samt minskad turtäthet, ”vilket näppeligen leder till ökad kollektivtrafik”, konkluderar Sveriges Bussföretag.

    Lösningen är, enligt Sveriges Bussföretag, att vänta med förordningsförändringen till 2020 då spårbarheten till plantage ska fungera.

    LÄS OCKSÅ: Sverige störst på biodrivmedelLÄS OCKSÅ: ”En krigsförklaring mot svensk miljöpolitik”LÄS OCKSÅ: Nu ges dispens för gödselspridning

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen