Annons

Åh vilken god ost!

Lilla Gäsene mejeriförening - 30 medlemmar - har monter på Elmia. Där säljs ost av före detta mjölkproducenten Ingvar Holgersson i Ljung. Hans gård, nu generationsskiftad, ligger tre kilometer till mejeriet i Gäsene. Många vlll provsmaka och genast därefter vill de köpa av Ingvar och hans kollega i montern.

Det är nämligen väldigt god ost. De har namn som Bondmoran (31 %, lagrad 12 månader), Sjuhäradsost (26 %, 7 månader) och Minimunk (31 %, 12 månader). Priserna är 80-100 kronor kilot.

Minimunk är min favorit. Tänk vad lagring gör för smaken. Eller om det är att osten är gjord av mjölk från kor från Änglagårdsbygd, som det står på en skylt i montern.

Lars Vernersson
Politisk redaktör ATL
Annons
Ledarbloggen
11:51 - torsdag 24 april 2014

Beslutet i Mjölkdelegationen att överge sin policy om gmo-fritt foder till nötkreatur är uppenbarligen något som engagerar.

I Tyck till på ATL.nu ställdes frågan: "Vad tycker du om branschbeslutet att överge policyn om gmo-fritt foder?" Resultatet blev: Bra, äntligen: 38 procent, Det är vansinne: 44, Jag är tveksam: 19.

Alltså två nästan lika många för som emot samt en stor grupp osäkra. Antalet röster blev stort, 853 stycken. (Men trots stort antal är förstås en sådan här nätenkät inte något man ska dra för stora växlar på.)

Jag tycker att beslutet var klokt. Svenska bönder ska akta sig för att frivilligt ta på sig extrakostnader. Argumentet att konsumenterna flyr håller inte. De har flytt till importvaror för länge sedan, och de konsumerar därmed gladeligen produkter framställda med genteknik eller animalieprodukter från djur som utfodrats med gmo-foder. de specialintresserade ska naturligtvis få köpa gmo-fria livsmedel, men de måste också betala vad det kostar, till exempel i form av extrakostnader för särhålling av olika foderråvaror i transporter och foderindustri.

Då blir gmo-fritt ett mervärde även för den bonde som erbjuder det och inte en merkostnad för alla djurbönder.

Den som vill hänga med i debatten kan titta på Debatt i SVT1 i kväll klockan 22.00, där ska gmo-beslutet diskuteras. "Svenska bönder vill ge sina djur gmo-foder, men Arla säger nej. Berörda parter i studion", som det står i programtablån.

Lars Vernersson
Politisk redaktör ATL
Etiketter: gmo
Annons
13:40 - torsdag 17 april 2014

SvD Näringsliv har tagit det goda initiativet att utse Sveriges genom tiderna främsta entreprenör. Det sker genom en omröstning på nätet, gå till www.svd.se/naringsliv/alla-tiders-entreprenor.

Redaktionen har utsett 100 kandidater, såväl nu levande som för länge sedan döda. De kortfattade beskrivningarna över deras levnad och gärning är fascinerande.

Inte minst för att så många är så okända. Vem kan till exempel namnge mannen som utvecklade gruvdriften och skapade Kiruna? Eller känna igen honom på bild? Nej, Hjalmar Lundbohm är sorgligt okänd.

Eller vem vet att Volvo skapades av SKF:s försäljningschef Assar Gabrielsson? Eller att just SKF startades av Sven Wingquist?

Eller kan du namnge Biltemas skapare? Nej, just det. Sten-Åke Lindholm heter han.

Eller att Sveriges största bemanningsföretag Manpower grundades av Ulla Murman som fick kämpa hårt för sin affärsidé. Den jämställdes nämligen med arbetsförmedling, och sådan fick man inte hålla på med i vinstsyfte.

Så där kan man hålla på. Jag rekommenderar den som har möjlighet att ägna någon timme av påskhelgen till att titta in på webbsajten och läsa om entreprenörerna. Det är en viktig historielektion – det är de här personerna som har bidragit och bidrar till vårt välstånd.

För egen del noterar jag att listan borde innehålla ytterligare ett namn: Jonas Wenström, som utvecklade trefassystemet och grundade Asea.

Lars Vernersson
Politisk redaktör ATL
Etiketter: entreprenörskap
13:46 - onsdag 16 april 2014

Regringen har i dg gett Naturvårdsverket i uppdrag att ytterligare se över strandskyddet. Nu ska verket lämna förslag på hur man ska göra för att små sjöar och vattendrag inte ska omfattas.

Jag är förvirrad. Hur gick det till när dessa fick strandskydd? Jag måste ha missat något.

Hur som helst är strandskyddet en aktuell fråga. Man trodde att det hade vridits i rätt riktning för några år sedan, med mer bestämmanderätt för kommunerna, men nu verkar det ha gått baklänges igen.

Visst ska stränder ha sådant skydd så att flora, fauna och allmänhet i rimlig utsträckning ska ha skydd och tillträde, men dagens tillämpning verkar ju vara en död hands våta filt över allt och alla som vill göra något.

I Sverige är vi lyckligt lottade i fråga om kust, sjöar och vattendrag. Det kan inte vara rimligt att glesbygdskommuner måste vägra folk som vill flytta dit att bygga på attraktiva tomter vid vatten.

Vi har strand så det räcker till alla och alla intressen. Strandskyddet bör reformeras så att det blir lättare att bygga och starta verksamheter nära vatten. Och att strandskyddet ska gälla lika strikt vid konstgjorda vatten är ju att ta i...

Lars Vernersson
Politisk redaktör ATL
Etiketter: vatten
17:13 - torsdag 10 april 2014

Svensk-kinesiska föreningens tidskrift Kinarapport läser jag inte ofta, men när jag råkade få syn på senaste numret fastnade jag för en artikel om Kinas bilindustri.

Den är skriven av Mats Haborn, chef för Scanias strategikontor i Kina. Han ger en exposé över bilismens framväxt.

För fem år sedan såldes 6,7 miljoner bilar och 3 miljoner kommersiella fordon i landet. I fjol var siffrorna uppe i 18 miljoner bilar och 4 miljoner kommersiella fordon.

Nästan en tredubbling av personbilarna på fem år!

Trots det är biltätheten inte stor, 40 bilar per 1 000 invånare. I Brasilien är det 100 bilar och i USA 440, som jämförelse.

Men i storstäderna är det å andra sidan tätt med bilar. I Peking, Shanghai och Kanton går det 250 bilar per kilometer väg. Om fem, sex år är det lika tätt i ytterligare 20 städer om försäljningsutvecklingen fortsätter som hittills.

Hmm, om varje bil är fyra meter lång, gånger 250, är lika med 1 000 meter. En kilometer bilar, kofoångare mot kofångare, ingen kan röra sig ur fläcken...

Den kinesiska fordonsindustrin är snabbt utbygd med hjälp av gigantiska stimulanspaket efter finanskraschen 2008. Det gäller både personbilar och lastbilar. Kapacitetsutnyttjandet är 50 procent.

Enligt Mats Haborn är den utvecklingen inte unik för fordonsindustrin, den gäller 20 andra branscher, allt från stål till solpaneler.

En storsatsning på elbilar har ännu inte lyft. Trots subventioner har elbilsförsäljningen inte nått de höga försäljningsmålen. Denna marknad ska svensk-kinesiska Nevs, el-Saabarna från Trollhättan, slåss på...

Vet ni förresten vad Kinas ledande tillverakre av elfordon heter?

BYD. Vilket betyder Build Your Dreams - bygg dina drömmar.

Lars Vernersson
Politisk redaktör ATL
Etiketter: Kina
9:54 - onsdag 2 april 2014

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson har nyss presenterat det nya landsbygdsprogrammet vid en presskonferens. Det blev en återställare efter neddragningen som skedde vid EU:s budgetförhandling i höstas.

Regeringen skjuter till 2,8 miljarder kronor vilket gör att EU-pengar och svenska pengar tillsammans överstiger det tidigare programmet med runt en miljard. Totalt är det 36,1 miljarder kronor.

Det är mycket pengar och de har använts till en hel del. Nu med de nya pengarna kan sådant som investeringsstöd, vallstöd och stöd till odling av bruna bönor och annat bibehållas. Stora satsningar görs på bredbandsutbyggnad och service i vid bemärkelse på landsbygden.

Givetvis sker omfördelningar men en hel del är nytt. Till djurvälfärde anslås drygt 1,2 miljarder kronor. Suggpengen förlängs och en ny fårpeng och kopeng införs, för djurägare som går längre än vad lagen kräver. Enligt Eskil Erlandsson skulle detta inte innebära något avsevärt svårare jobb för bonden att leva upp till,mycket görs redan i dag. För korna nämndes klövvård. En kovälfärdspeng uppgår till 220 kronor.

Nytt är också ett vallstöd i slättbygd. Det gamla programmets nystartsstöd behålls, trots att den nya jordbrukspolitiken innehåller en rätt rejäl satsning för jordbrukets nykomlingar.

Dessutom har det obegripliga EU-programmet Leader fått en något begripligare svensk definition: lokalt ledd utveckling. Tack för det.

Sammanfattningsvis måste Eskil Erlandsson vara nöjd. Han har fått pengar av Anders Borg och använt dem klokt. Han har därmed fått ammunition att ta till i valrörelsen. Det behöver både han och hans parti.

Lars Vernersson
Politisk redaktör ATL

Bloggare

Lars Vernersson
Politisk redaktör

Bloggarkiv

down 2013

down 2012

down 2011

Etiketter