Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ANNONS - i samarbete med John Deere

    John Deere testar nytt system för proaktiv service

    Att undvika stora och allvarliga haverier på sina maskiner är viktigt. Nu erbjuder John Deere systemet Expert Alert, som hanterar och prioriterar felkoder och i nästa steg gör att verkstäderna kan arbeta proaktivt.

     Lars Persson, eftermarknadsansvarig på Gunnars Maskiner.
    Lars Persson, eftermarknadsansvarig på Gunnars Maskiner.

    John Deere har sedan tidigare ett system för hantering av felkoder, detta är, precis som det nya Expert Alert, kopplat till telematiksystemet JD Link, som skickar e-postmeddelanden med felkoder till återförsäljaren.

    – Systemet är inte optimalt, eftersom vi som återförsäljare får precis alla varningar, även sådana som meddelar att det är dags att tanka eller om föraren ställer sig upp för att exempelvis sträcka lite på sig under gång, säger Lars Persson och fortsätter:

    – Detta gör att verkmästaren som tar emot felkoderna, får väldigt många meddelanden och har svårt att prioritera vilka kunder som ska kontaktas för service av det som felkoden gäller.

    Förfinad hantering av felkoder

    John Deere har nu utvecklat ett nytt system, Expert Alert, som även det hanterar felkoder, men på ett mer förfinat sätt. Istället för att felkoderna skickas direkt till återförsäljaren, mellanlandar de i ett datacenter i Tyskland, där de prioriteras och färgmarkeras.

    När detta är klart, skickas ett meddelande till verkmästaren med ett förslag om rekommenderad åtgärd, med färgmarkering. De rödmarkerade förslagen måste åtgärdas inom tre dagar och de gulmarkerade inom två veckor. Detta system gör att verkstäderna hos John Deere återförsäljarna lättare kan vara proaktiva och åtgärda fel, innan felkoderna leder till allvarligare skador på maskinerna.

    En del av Farmsight-paketet

    Systemet är inkluderat i John Deeres Farmsight-paket och det krävs att JD Link är installerat på maskinen. I JD Link aktiverar maskinägaren Expert Alert och godkänner samtidigt att man delar med sig av sin information. Under maskinens garantitid är åtgärderna som görs som en följd av Expert Alert utan extra kostnad. När garantitiden är över, får maskinägaren en fråga om man vill åtgärda problemet eller inte.

    Lyckad test i Rumänien

    I Rumänien har man testat systemet under en period och är nu inne på det tredje året med Expert Alert och man har fått väldigt positiv respons på systemet.

    En rumänsk maskinägare ångrar att han tackat nej till service. Han hade en maskin vars garantitid var över när han fick meddelande om att systemet hade genererat en felkod om problem i transmissionen, men han valde att tacka nej till åtgärder på maskinen. Strax därefter fick han ett stort haveri i växellådan.

    Expert Alert tillgängligt på alla större John Deere maskiner

    Systemet finns på traktorserierna 6R, 7R, 8R samt 9R och på John Deeres tröskor och självgående hackar.

    John Deere är än så länge ensamma i branschen om system med automatisk hantering av felkoder.

    Gunnars Maskiner är först i Sverige

    I Sverige är Gunnars Maskiner, som är återförsäljare av John Deere i Västra Götaland, utvalda som första återförsäljare att testa systemet. Uppstarten var i april och nu har de cirka 60 uppkopplade maskiner. Det krävs mycket datakraft och därför bygger man ut systemet efter hand.

    – Vi har inte marknadsfört systemet så mycket än, vi måste växa i kostymen steg för steg, säger Lars Persson.

    Se film om Expert Alert här:

    Till toppen